جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

۱۷ تير ۱۳۹۶

نحوه عملکرد ماشین قلب و ریه (heart lung machine)

خون ، مایعی است که کار اصلی آن رساندن اکسیژن و مواد تغذیه‌کننده مانند گلوکز به بافت‌ها ، کمک به دفع مواد زائد (مثل دی‌اکسید‌کربن و اسید لاکتیک) از بافت‌های بدن و دفاع در برابر میکروارگانیسم‌ها است. این مایع به‌وسیله پمپاژ قلب (یا ساختاری مشابه آن) به تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌شود. خون ، نوعی سیال و بافت محسوب می‌شود و دلیل نامگذاری آن به این جهت است که شامل مجموعه‌ای از سلول‌های ویژه است که وظایف و اعمال خاصی را به انجام می‌رسانند. این سلول‌ها در ماده‌ میان سلولی و زمینه‌ای مایعی به نام پلاسما شناورند که به خون حالت سیال می‌بخشد.

 

۱۵ تير ۱۳۹۶

آشنایی با دستگاه پریمتری چشم (Perimetry)

 

آزمون میدان بینایی (Visual field test) در چشم‌پزشکی٬ آزمونی‌ است که می‌تواند اختلال در بینایی مرکزی و محیطی که ممکن است در شرایط مختلف پزشکی مانند گلوکوم، سکته مغزی، تومورهای مغزی و یا دیگر اختلال‌های عصبی ناشی از آن باشد را تشخیص دهد. آزمون و تست میدان بینایی را می‌توان در معاینه بالینی با درخواست از بیمار برای زل زدن به یک نقطه و ثابت نگاه داشتن چشم٬ در حالی که شیئی مانند یک خودکار را در مکان‌های گوناگون میدان بینایی وی حرکت می‌دهیم انجام داد. در این معاینه زاویه‌ای که شخص قادر به دیدن و درک شئ است را میدان بینایی وی محاسبه می‌کنیم. وقتی برای آزمون از دستگاه‌های کامپیوتری استفاده شود٬ تشخیص دقیق و قابل اعتماد خواهد بود. آزمون ماشینی توسط دستگاهی بنام پریمتر یا نیمکره‌ای که در آن نقطه‌های نور بر روی یک صفحه سفید برق می‌زنند٬ اندازه گیری می‌شود. این آزمون دو روش دارد. وقتی نقاط نورانی درون نیمکره مشاهده حرکت می‌کنند تا ناظر آنها را ببیند پریمتری کینتیک یا جنبشی(Kinetic perimetry) نام دارد و اگر جایگاه هر نقطه نورانی ثابت باشد و از مشاهده گر خواسته شود چنانچه آن نقاط را می بیند یک دکمه مخصوص را فشار دهد، پریمتری ایستا(Static perimetry) نام می‌گیرد. متداولترین روش پریمتری تحلیل‌گر میدان دید خودکار هامفری است که الگوهای آزمون مرکزی ۲۴ درجه یا ۳۰ درجه در میدان بینایی، معمولاً بیشتر استفاده می شود .

۱۴ تير ۱۳۹۶

آشنایی با دستگاه فیکوامولسیفیکاسیون (facoemulsificacion )

عدسی طبیعی چشم در پشت عنبیه یا همان قسمت رنگی چشم قرار دارد. عدسی شفاف است و نقش مهمی در تمرکز نور بر روی پرده شبکیه دارد. عدسی عمدتاً از آب و پروتئین ساخته شده است و پروتئین ها به طرز ظریفی قرار گرفته اند که باعث شفافیت عدسی می شود و در نتیجه نور از لا به لای آنها عبور می کند. اما بنا به دلایلی بعضی از این پروتئین ها تغییر ماهیت داده و به هم چسبیده و باعث کدر شدن بعضی از نواحی کوچک در عدسی می شوند.

 

۱۳ تير ۱۳۹۶

دستگاه تولید آب فوق خالص (Deionizer) و کاربردهای آن

امروزه با پیچیده تر شدن سیستم های تحقیقاتی و روتین و اختصاصی شدن هرچه بیشتر کاربردهای متنوع آنها در مراکز تحقیقاتی ، آزمایشگاه های کنترل کیفی ، کارخانجات داروسازی و کلینیکال ، نیاز این مراکز به آب فوق خالص (Ultra Pure) به میزان قابل توجهی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

۱۲ تير ۱۳۹۶

سومین کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در مهندسی پزشکی و برق و ... مهر 96

 

برگزار کننده: مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین / حوزه های تحت پوشش:   برق، الکترونیک  •  کامپیوتر، IT  •  مکانیک، صنایع  •  مهندسی پزشکی / مهر ماه 1396

۱۲ تير ۱۳۹۶

نگاهی بر تازه های دنیای مهندسی پزشکی

 

رشته مهندسی پزشکی در تمام دنیا شناخته شده هست و در دنیای مهندسی به روز ترین رشته می باشد به طوریکه هر روز اختراع و دستاورد جدید در آن به وقوع می پیوندد .

۱۱ تير ۱۳۹۶

رگ یاب (vein finder) و طرز کار دستگاه رگ یاب

همانطور که میدانید یکی از مشکلات پرستاران در هنگام تزریق یا خون گرفتن پیدا کردن رگ می باشد. امروزه مهندسان پزشک توانسته اند دستگاهی را اختراع کنند که به وسیله آن رگ های زیر پوست دیده میشود و پرستار می تواند به سادگی با دستگاه رگ یاب عمل تزریق یا نمونه گیری خون را انجام دهد. دستگاه رگ‌یاب یا پیدا کننده رگ در اصطلاح Vein Finder نام دارد که به منظور نشان دادن ناحیه رگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب یا برچسب رگ یاب چیست؟

۱۰ تير ۱۳۹۶

مهندسی بافت دریچه های قلبی (Heart Valve Tissue Engineering)

 

بیماری های دریچه ی قلبی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در سطح جهان محسوب می شود. جراحی های جایگزین و تعویض کلاسیک دریچه شامل ایمپلنت دریچه های مکانیکی و یا انواع بیولوژیکی آن به صورت هومو یا زنوگرفت می شود. مهندسی دریچه های قلبی ایده های تجربی تازه ای را برای بهبودبخشی به مدهای درمانی پیرامون این نوع جراحی ها عرضه کرده است. خط مشی های گوناگونی در زمینه انتخاب داربست و نیز دستیابی به منابع سلولی و یافتن راه حل هایی برای تعامل این دو پیشنهاد شده است.

۱۰ تير ۱۳۹۶

کنفرانس ملی پژوهش های نوین در برق و کامپیوتر و مهندسی پزشکی تیر ۹۶

برگزار کننده آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و حوزه های تحت پوشش برق، الکترونیک   ، کامپیوتر، IT  ، مهندسی پزشکی می باشند .

 

۸ تير ۱۳۹۶

آشنایی با روش کرایوتراپی (Cryotherapy) یا سرما درمانی

 

سرمادرمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy) به روشی درمانی گفته می‌شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن او در معرض سرما و کاهش دما قرار می‌گیرد. اصطلاح کرایوتراپی مابین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی، از دو واژه یونانی (κρυο) بمعنای سرما و (θεραπεια) بمعنای درمانی گرفته شد. هدف از کریوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب، کاهش درد و اسپاسم ، انقباض عروق است. از موارد کاربرد دستگاه کرایوتراپی در کنترل و درمان بیماری سالک، بواسیر، یبوست، دردهای بعد از عمل جراحی در پرتو درمانی، از بین بردن چربی‌های اضافه بدن و از این دست می باشد .

۷ تير ۱۳۹۶

آشنایی مختصر با صافی دیالیز (Dialysis Filter)

 

واژه Dialysis به معنای ترکیب مواد حل شونده در یک محلول و واژه ی Filter به معنای حذف بخش های نامطلوب می باشد.

۴ تير ۱۳۹۶

آشنایی با روپوش های سربی (Lead Coat) در موارد پزشکی

 

تابش بیش از حد اشعه ایکس و نیز اشعه رادیواکتیو که از جنس اشعه گاما هستند ، مضر و خطرناک است. این اشعه ها در مقادیر زیاد موجب اختلال در کارکرد سلول ها و تکثیر آن ها می شوند. در مقادیر مضر می توانند موجب اختلالات گذرا شوند و در مقادیر بسیار زیاد می توانند موجب بروز سرطان و یا حتی مرگ شوند.