جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

۶ فروردين ۱۳۹۶

ساخت رباتی که با مغز کرم کنترل می شود ...

دانشمندان روباتی ساخته‌اند که با استفاده از مغز کرم کنترل می‌شود.

 

۲۶ اسفند ۱۳۹۵

استفاده از امواج الکترومغناطیسی (electromagnetic) در درمان دیابت (diabetes)

 

مبتلایان به دیابت نیازمند تزریق انسولین برای تنظیم میزان قند خون بدنشان هستند، این افراد به تازگی با راه حل جدیدی برای تنظیم قند خون آشنا شده اند؛ استفاده از امواج الکترومغناطیسی.

۲۵ اسفند ۱۳۹۵

هدست آرام بخش (Thync)

 

دانشمندان شرکت آمریکایی Thync هدست ای ارائه داده‌اند که از تکانه‌های الکتریکی برای تغییردادن خلق‌و‌خوی کاربر و تمدد اعصاب وی استفاده می‌کند.

۲۳ اسفند ۱۳۹۵

بازوبند صوتی (armband) که بروز تب را گزارش میدهد

 

محققان ژاپنی موفق به ساخت بازوبند خورشیدی هوشمندی شده اند که می تواند آلارمی برای گزارش افزایش دمای بدن یا تب در بیماران باشد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۵

درمان ضایعات سرطانی پوستی با LED در ایران

 

عضو هیات علمی گروه پژوهشی ترمیم نوری بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: باتوجه به اینکه فناوری ساختLED های پزشکی درکشور موجود است می توانیم از این منبع در درمان ضایعات سرطانی پوستی استفاده کنیم. غلامرضا اسماعیلی جاوید گفت: پس از ظهور لیزر و دستیابی بشر به نوری با کیفیت مناسب، تحول عظیمی در درمان برخی از بیماری ها در حوزه های مختلف از جمله چشم پزشکی و پوست ایجاد شد اما بدلیل گرانقمیت بودن آنها و برخی از ویژگی های منابع لیزری، محدودیت هایی در استفاده از آنها وجود داشت.

۲۱ اسفند ۱۳۹۵

روبات پرستار (Robear) سالمندان در راه خانه ژاپنی ها

 

به تازگی محققان مرکز RIKEN و شرکت Sumitomo Riko ژاپن در قالب یک همکاری مشترک روباتی به نام Robear طراحی و ساخته اند که به طرز جالب توجهی از سالمندان نگهداری می کند.

۱۹ اسفند ۱۳۹۵

نانو پهپاد (drones) در رگ های خونی (یک هزار با کوچکتر از نوک مو)

 

دانشمندان نانوپهپادهای زیست تجزیه پذیری ساخته اند که با انتقال داروهای لازم در خون مانع از بروز سکته قلبی می شوند. این فناوری جدید را می توان تازه ترین ابتکارعمل دانشمندان در زمینه شناخت هرچه بهتر سکته های قلبی و تلاش برای جلوگیری از وقوع آن دانست.

۱۸ اسفند ۱۳۹۵

نظارت بر میزان تمیز بودن دست پزشکان با فناوری ابداعی Biovigil

محققان شرکت Biovigil ابزاری ارائه داده‌اند که میزان تمیزبودن دست پزشکان را بررسی می‌کند. سامانه ابداعی برای کاهش تعداد عفونت‌های ایجاد شده در بیمارستان‌ها طراحی شده و به لباس تیم پزشکی متصل می‌شود. این ابزار از حسگرها برای اسکن‌کردن تمیزبودن دست‌ها استفاده می‌کند. حسگرهای شناسایی‌کننده مواد شیمیایی موجود در درون سیستم توانایی تشخیص این موضوع که آیا دست‌ها با صابون شسته شده‌اند یا خیر، را دارند. تمام آنچه پرستاران و پزشکان باید انجام دهند، گرفتن دستشان مقابل ابزار است که در صورت تمیزبودن نور آن سبز می‌شود.

 

۱۷ اسفند ۱۳۹۵

رادیو تراپی (پرتو درمانی) چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

 

پرتودرمانی یا رادیوتراپی (به فرانسوی: Radiothérapie) یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس و آلفا و بتا و گاما که یا از دستگاه تابیده می‌شوند یا از داروهای حاوی مواد نشاندارشده ساطع می‌شوند گویند. پرتو درمانی استفاده از پرتوهای یونساز برای ازبین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی است. در این روش در اثر آسیب DNA، سلول‌های ناحیه درمان (بافت هدف) تخریب و ادامه رشد و تقسیم غیر ممکن می‌شود. اگرچه پرتو علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند ولی اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می‌آورند. هدف از پرتو درمانی از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت‌های سالم است. کاربرد اصلی پرتو درمانی در معالجه و یا تقلیل امراض سرطانی می‌باشد.

۱۴ اسفند ۱۳۹۵

آشنایی با دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator)

 

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهمترین دستگاههای کمک تنفسی  جهت بیماران  تنفسی در منزل می باشد. با پیشرفته تر شدن تکنولوژی و ورود تجهیزات پزشکی به منازل بیماران جهت سهولت در نگهداری بیمار درمنزل ، دستگاه اکسیژن ساز خانگی یکی از مهمترین دستگاههای تولید شده بدین منظور می باشد. دستگاه اکسیژن ساز ، از تکنیک بسیار ساده جهت فراهم اوردن اکسیژن مورد نیاز بیمار، استفاده می نماید. دستگاه اکسیژن ساز ، توسط پمپ مخصوص ، هوای درون اتاق را مکیده و سپس از محفظه های پودر زئولیت عبور می دهد و پودر زئولیت ، اکسیژن 21 درصد موجود در هوای ورودی را از گازهای دیگر هوا جدا کرده و به سمت محفظه های دیگر هدایت می نماید. کمپرسور موجود در دستگاه اکسیژن ساز، فشار و درصد اکسیژن را در محفظه ها بالا برده و خلوص اکسیژن داخل انها را به 94 درصد و فشار انرا به حدود 230 میلیمتر جیوه می رساند.

۱۱ اسفند ۱۳۹۵

پاراپودیوم (parapodium) وسیله ای توانبخشی برای معلولان

 

نوعی ثابت کننده در حالت عمودی است که دارای یک سطح اتکاء بزرگ است که مناسب برای افراد دارای فلج تنه و اندام تحتانی بوده و موقعیت ایستادن را بدون کمک اضافی عصای زیربغل فراهم می کند. این وسیله سیستم عمودی، تحرک و توانبخشی فعال را امکانپذیر می نماید. PARAPODIUM محصولی است که قابلیت انطباق کامل با نیازهای تمامی بیماران را دارد. ارتفاع وسیله، ارتفاع ساپورت زانو و ارتفاع محل قرار گرفتن دست و بازو قابل تنظیم هستند و تنظیم عرض وسیله در محل لگن و زانوها انجام میشود. همچنین عمق قسمت فوقانی و محل قرار گیری قفسه سینه قابل تنظیم می باشد. تمامی این تنظیمات موجب افزایش راحتی و استقرار مناسب بیمار می گردد.

 

۹ اسفند ۱۳۹۵

دستگاه چشم پزشکی پنتاکم | قیمت دستگاه pentacam چشم - GMED

 

پنتاکم ‌ابزاری بسیار ارزشمند برای ارزیابی بیماران برای تصحیح بیماری چشم است. در صورتی که فرد تصاویر دور یا نزدیک یا هر دو را تار ببیند و لیکن با استفاده از عینک یا لنز تماسی این تصاویر واضح و روشن باشد ، این فرد دارای عیب انکساری در چشم بوده و نیاز به معاینه چشم دارد.