جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

استفاده از فن آوری واقعیت مجازی در حوزه پزشکی

۲۷ شهريور ۱۳۹۵

استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزه پزشکی

صنعت بهداشت و درمان با وجود موسساتی که از تصاویر کامپیوتری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین استقبال‌کنندگان از تکنولوژی واقعیت مجازی است. شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی از قبیل آنچه شرکت‌های نرم‌افزاری Surgical Theater و Conquer Mobile تولید می‌کنند، می‌توانند تصاویر تشخیصی درست و دقیقی را از اسکن‌ها و مدل‌های سه‌بعدی تهیه شده از آناتومی بیماران را ایجاد کنند. مدل‌های مجازی به پزشکان و جراحان تازه‌کار و باتجربه کمک می‌کنند تا بتوانند امن‌ترین و موثرترین راه برای پیدا کردن محل تومورها را ارائه دهند، ابزارهای جراحی را در جای درست قرار دهند یا امکان تمرین و تست درمان‌ها و عمل‌های جراحی پیچیده را فراهم بیاورند. صرف‌نظر از جراحی، واقعیت مجازی همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و مقرون به صرفه برای توانبخشی به‌کار برده شود. بیماران ضایعات مغزی و نخاعی در سراسر اروپا حالا می‌توانند از یک درمان موثر مبتنی بر واقعیت مجازی که از سوی شرکت MindMazeto ارائه شده است، بهره ببرند. این درمان امکان بازیابی عملکرد فیزیکی و شناختی را با روند درمانی سریع‌تر از روش‌های معمول برای بیماران فراهم می‌آورد. تمرینات مجازی و بازخوردهای در لحظه در درمان MindMazeto احساس انجام یک بازی را در بیمار ایجاد کرده و با ایجاد انگیزه در بیماران، آنها را به تمرین هر روزه ترغیب می‌کند.

 

استفاده از واقعیت مجازی در درمان بیماران فلج نخاعی :

محققان با ترکیب استخوان‌بندی بیرونی و واقعیت مجازی توانستند به افراد فلج کامل کمک کنند که کنترل بخشی از اندام‌های معلول‌شان را به دست بگیرند. این روش درمانی روی هشت بیمار آزمایش شده و برای همه‌ی آنها به جز یک نفر جواب داد. آن یک نفر بر اثر آسیب طناب نخاعی فلج کامل شده بود. هیچ یک از این بیماران نسبت به روش‌های درمانی قبلی واکنشی نشان نداده بودند. این بیماران به مدت ۱۲ ماه در یک برنامه آموزشی شرکت کردند که شامل قرار گرفتن در یک محیط آموزشی واقعیت مجازی، بازخورد بصری-لامسه‌ای و راه رفتن با یک استخوان‌بندی بیرونی اندام‌های پایینی می‌شد. در پی این برنامه، تمام بیماران علایمی از بهبود عملکرد ارادی ماهیچه نشان دادند. آنها قبلا تقریبا هیچ نوع حسی را نمی‌توانستند تجربه کنند، اما پس از شرکت در این برنامه مقداری پیشرفت داشته‌اند و می‌توانند حس‌هایی مثل لمس کردن و درد را بفهمند. همچنین عملکرد قلب و رگ‌ها در این بیماران بهتر شد. چهار نفر از شرکت‌‌کننده‌ها که در ابتدا کاملا فلج محسوب می‌شدند، در دسته‌ی نیمه فلج جای گرفتند؛ این شکل خفیف‌تری از آسیب نخاع است.

این برنامه از سه قسمت تشکیل می‌شد. در اولین بخش، بیماران از یک هدست واقعیت مجازی استفاده کردند و یک کلاه نوار مغزی بر سر گذاشتند. سپس این بیماران باید یک بازیکن فوتبال را با تصور کردن حرکات بدن خودشان در استادیومی در واقعیت مجازی حرکت می‌دادند. این بیماران توانستند بخش‌هایی از مغزشان را که به حرکت پا مربوط می‌شد، فعال کنند. در مرحله بعدی، این بیماران یک استخوان‌بندی بیرونی رباتیک پوشیدند و روی یک تردمیل قرار گرفتند که به طور اتوماتیک پاهایشان را برای آنها حرکت می‌داد. سومین بخش هم ترکیب دو بخش اول بود.

محققان این پژوهش می‌گویند آنها محدودیت‌های روش درمانی‌شان را نمی‌دانند، اما معقتدند که یافته‌هایشان می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی بیماران فلج اندام بگذارد. آسیب طناب نخاعی برای پزشکان یک بیماری چالش‌برانگیز است. تاکنون روش‌های زیادی برای کمک به حرکت یک بیمار طراحی شده است. اما با این روش جدید معلولانی که به زندگی در ویلچر عادت دارند، می‌توانند که از پاهایشان دوباره استفاده کنند.

 

استفاده از واقعیت مجازی در درمان بیماری های چشم :

به گزارش هم رسان، هدست Portal Telemedicine Headset ابزاری حرفه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا زیر نظر یک پزشک و در یک ویدیو کنفرانس چشم‌های خود را تحت نظر و درمان قرار دهید. این هدست دارای یک دوربین متحرک است که به پزشک اجازه بررسی چشم بیمار را می‌دهد. پزشک دستورالعمل‌های لازم را از طریق هدفون به گوش بیمار می‌رساند و یک میکروفون هم وجود دارد تا بیمار با پزشک خود صحبت کند. همچنین این هدست دارای یک گوشی پزشکی دایره‌ای شکل هم هست که به پزشک امکان کنترل ضربان قلب را می‌دهد. بیمار و پزشک با استفاده از این هدست با یکدیگر در تعامل بوده و به تبادل اطلاعات می‌پردازند.ضمناً یک صفحه نمایش برای ارتباطات تصویری نیز مورد نیاز است.این سیستم، برای افرادی که نسبت به پزشک خود فاصله زیادی دارند و یا از راه دور تحت درمان و مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند بسیار مفید است. همچنین برای کسانی که تمایلی به حضور در صف‌های طولانی کلینیک‌های درمانی ندارند هم می‌تواند بسیار راهگشا باشد. پیش بینی می‌شود در آینده تمام مراقبت‌ها و درمان‌های پزشکی از راه دور با یک ویدیو کنفرانس انجام شود.

استفاده از واقعیت مجازی در درمان بیماری های چشم

استفاده از واقعیت مجازی در درمان اختلالات عصبی :

محققان روسی بر اساس فناوری واقعیت مجازی (VR)، یک سیستم تشخیص را توسعه دادند که می‌تواند به تشخیص زود هنگام اختلالات مختلف عصبی دژنراتیو از جمله بیماری ام اس (MS) و بیماری پارکینسون کمک کند. این سیستم متشکل از یک هدست VR مانند عینک گوگل (Google Glass)، یک سنسور کنترل‌کننده بدون تماس و پلتفرم همراه است. محققان از دستگاه‌های VR موجود مانند عینک گوگل و سیستم کینکت مایکروسافت برای انجام این پژوهش استفاده کردند. هنگامی که شخص عینک را بر روی صورت خود قرار داده و وارد حالت VR می‌شود، در آنجا شیب محیط تغییر می‌کند و سنسور حرکتی تغییرات وضعیت بدن انسان را تشخیص می‌دهد. به گفته محققان این پژوهش، فردی که دارای هیچ نوع اختلال حرکتی نباشد به سرعت با محیط VR سازگار شده و به یک موقعیت پایدار می‌رسد. در حالی که یک فرد با اختلالات مغزی، نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند و زمین می‌خورد.

استفاده از واقعیت مجازی در درمان اختلالات عصبی :


این تیم سیستم خود را بر روی حدود 50 داوطلب آزمایش کردند تا ببینند که چگونه VR بر افراد تأثیر می‌گذارد. آنها همچنین یک مدل اسکلت انسان را ایجاد کرده و 20 قسمت مهم آن که توسط حسگر مورد نظارت قرار می‌گیرد را شناسایی کردند. این روش که تقریباً 10 دقیقه طول کشید، هم بر روی افراد سالم و هم بر روی افرادی آزمایش شد که در حال حاضر پزشکان مشکل آنها را اختلالات عصبی دژنراتیو تشخیص داده‌اند.
این سیستم همچنین می‌تواند تشخیص دهد که چگونه افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف به یک محیط مجازی واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون که از مشکل لرزش دست رنج می‌برند، در این آزمایش دچار لرزش‌های شدیدتر شدند.
به گفته محققان این پژوهش، تشخیص این بیماری‌ها در مراحل اولیه مهم است؛ زیرا در این مراحل هنوز امیدی برای کمک به بهبودی بیمار وجود دارد. در آینده، از این سیستم نه تنها برای تشخیص بیماری، بلکه برای توانبخشی به بیماران نیز استفاده خواهد شد. این سیستم در حال حال حاضر در نوبت انجام آزمایش‌های بالینی بوده و همچنین به گواهینامه فنی و سم شناسی نیز نیاز دارد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، این سیستم در در سال 2017 تکمیل خواهد شد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما