جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

۲۳ بهمن ۱۳۹۵

مروری کوتاه بر تاریخچه مهندسی پزشکی (biomedical engineering)

 

مهندسی پزشکی یا مهندسی زیست پزشکی ( Biomedical engineering) به دنبال ایجاد ارتباط منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشکی می‌باشد.

تا قبل از قرن بیستم میلادی تشخیص و درمان در زمان بیماری بر اساس بررسی حالات بیمار، مطالعه سندرمها و عارضه‌های مربوط و ارائه مجموع‌های از روش‌های شناخته شده مبتنی بر تجویز دارو یا اعمال برخی عمل‌های جراحی صورت می‌گرفت. اما در اوایل قرن بیستم و در اوج آن در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مفهوم جدیدی در پزشکی مطرح گردید. بر این اساس، ساختار بدن انسان به مثابه یک نظام بسیار هماهنگ مهندسی فرض و بیماری به عنوان عامل بی‌نظمی در این ساختار مطرح گردید. به این ترتیب دانشی به عنوان مهندسی پزشکی بنیان‌گذاری شد که حوزه فعالیت آن مطالعه ساختار بدن انسان به صورت سیستمیک، کشف قوانین فیزیکی و معادلات ریاضی حاکم بر اجزاء سیستم، فهم اندرکنش بین آنها، مدلسازی این فرایندها و بررسی تأثیر بیماری بر روی این ساختار منظم و به تبع آن ارائه روشهای تشخیصی و درمانی مفیدتر برای بهبود بیماریها بود.

۲۱ بهمن ۱۳۹۵

آشنایی با دستگاه شمارشگر سلول (cell counter)

 

سل کانتر وسیله ای  است که   مقدار گلبول های قرمز (RBC)، گلبول های سفید (WBC) و پلاکت ها را می سنجد. همچنین بعضی از این دستگاه ها امکان اندازه گیری هموگلوبین، هماتوکریتMCHC, MCH, MCV مورفولوژی گلبول های قرمز و شمارش افتراقی سلول های سفید را هم دارند.

۲۱ بهمن ۱۳۹۵

روش اندازه گیری ضخامت قرنیه با دستگاه ارب اسکن و اولتراسوند

 

با افزایش جراحی های لیزری در اصلاح عیوب انکساری و اهمیت اندازه گیری ضخامت قرنیه قبل از انجام اعمال جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم، تعیین دقیق ضخامت قرنیه در انجام این روش ها دارای اهمیت می باشد. اندازه گیری ضخامت قرنیه (Pachymetry) به دو روش Optical با استفاده از دستگاه ارب اسکن (Orbscan) و اولتراسوند (Ultrasound) انجام می شود. لذا این مطالعه برای مقایسه نتایج تعیین ضخامت قرنیه با استفاده از دو روش فوق انجام شد.

۲۱ بهمن ۱۳۹۵

نابینایان میتوانند با دست خود ببینند!

 

دیروز اعلامیه ای از طرف تیم محققان دانشگاه های آرکانزاس ، رنو و نوادا منتشر شد که نشان میدهد این محققان در حال توسعه نوعی دستکش پوشیدنی اند که میتواند قابلیت دیدن را به نابینایان بازگرداند. به گفته یانتائو شن، پروفسور دستیار و مدیر پروژه دانشگاه نوادا، ابتدا دست شخص مورد نظر نقشه برداری می شود و بعد، نوعی دستگاه سبک و شکل پذیر برای آن ها ساخته می شود. به گفته وی، این دستکش ها بسیار سبک وزن اند و باعث محدود شدن توانایی های دست کاربر نمی شوند. روی دستگاه مورد بحث، مجموعه ای سنسورهای گرمایی، دوربین هایی با رزولوشن بالا و میکروفون های کوچک قرار داده شده که می توانند اشیای اطراف کاربر را شناسایی کنند.

۱۹ بهمن ۱۳۹۵

حضور جی مد در اولین نمایشگاه و فن بازار سلامت شرق کشور

اولین نمایشگاه و فن بازار سلامت شرق کشور با نام " نفس سلامت " در حوزه  تجهیزات پزشکی ، فرآورده های دارویی آرایشی و بهداشتی ، آی تی سلامت و تجهیزات رفاهی بیمارستانی در تاریخ 12 تا 14 بهمن ماه در پژوهشکده بوعلی در مشهد مقدس برگزار گردید . شرکت مهندسی پزشکی آرین نیز با معرفی سامانه جی مد - بازار تجهیزات پزشکی ایران حضور فعالی در این نمایشگاه داشت .

۳ بهمن ۱۳۹۵

هر آنچه در مورد انکوباتور های آزمایشگاهی (incubator lab) میبایست بدانید

 

انکوباتور(Incubator) یک ابزار آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های بیولوژی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود.این وسیله با کنترل رطوبت، دما، میزان اکسیژن و دی اکسید کربن شرایطی مناسب برای رشد اورگانیسم های زنده فراهم می کند.انکوباتور یکی از از ابزار های مهم در آزمایش های میکروبیولوژی، زیست‌شناسی سلولی و... به حساب می آید.این وسیله توسط پزشک کودکان فیلیپینی فیدل موندو ( Fe del Mundo) اختراع شده است.

۲۹ دي ۱۳۹۵

دستگاه انکوباتور | خرید دستگاه انکوباتور | قیمت دستگاه انکوباتور - GMED

همه چیز درباره دستگاه انکوباتور نوزاد

 

انکوباتور یک محیط بسته است که در ان دما و رطوبت کنترل میشود وجهت نگهداری نوزادان استفاده می شود. انکوباتورها معمولا دارای یک کلاهک پلاستیکی و ماسک و یک سنسور که به بدن نوزاد وصل میشود تشکیل شده اند . علاوه بر ان بر روی انکوباتورها سیستم کنترل دما وجود دارد . این سیستم با استفاده از اطلاعاتی که سنسور دما به ان میدهد دمای محیط انکوباتور را متناسب با دمای بدن نوزاد تنظیم می کند.

۲۹ دي ۱۳۹۵

کاربرد دستگاه تنس (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) در درمان های الکتروتراپی

TENSیا تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست ، یک نوع از درمان های الکتروتراپی می باشد . در این روش توسط یک دستگاه مخصوص جریان الکتریکی از طریق پوست به عصب های بدن فرستاده می شود و آن ها را تحریک می کند و در نتیجه این تحریک عصبی ،اندورفین و هورمون های ضد درد در بدن ترشح می شود و به روشی طبیعی و موثر دردهای مزمن بدن تسکین میابد. واژه TENS در واقع بیانگر طیف وسیعی از تکنیک های تحریک عصبی از طریق پوست می باشد ، اما کاربرد آن در فیزیوتراپی برای تسکین درد های مزمنی است که به درمان دارویی پاسخ نداده اند.

 

۱۹ دي ۱۳۹۵

همه چیز در مورد ماموگرافی (Mammography)

 

پستان نگاری یا ماموگرافی‌ (Mammography) گونه‌ای روش پرتونگاری است که در علوم تصویربرداری پزشکی، به خصوص تشخیص سرطان پستان در زنان کاربرد فراوان دارد.

۱۸ دي ۱۳۹۵

آندوسکوپی (endoscopy) چیست ؟

 

آندوسکوپی یا درون‌بینی در پزشکی عمل دیدن و مشاهده درون بدن با مقاصد تشخیصی و یا گاهی درمانی است که با دستگاهی به نام آندوسکوپ صورت می‌ گیرد .

۱۳ دي ۱۳۹۵

آشنایی با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (crimean congo hemorrhagic fever)

 

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (crimean congo hemorrhagic fever) :

یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌است که ازطریق گزش کنه ویا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکرائین شرح داده شد ونام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام گردید. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است، که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده گردیده‌است ازاینرو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث اسم فعلی شد. CCHF در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا می‌باشد.

۹ دي ۱۳۹۵

اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) چیست ؟

 

پژواک‌نگاری قلب یا اکوکاردیوگرافی (به انگلیسی: Echocardiography) روشی غیر تهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، ساختمان داخلی قلب به تصویر کشیده می‌شود و در حقیقت به عنوان استاندارد تشخیص بیماری‌های قلبی تلقی می‌شود