جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

آشنایی با روپوش های سربی (Lead Coat) در موارد پزشکی

روپوش سربی (Lead Coat) :

تابش بیش از حد اشعه ایکس و نیز اشعه رادیواکتیو که از جنس اشعه گاما هستند ، مضر و خطرناک است. این اشعه ها در مقادیر زیاد موجب اختلال در کارکرد سلول ها و تکثیر آن ها می شوند. در مقادیر مضر می توانند موجب اختلالات گذرا شوند و در مقادیر بسیار زیاد می توانند موجب بروز سرطان و یا حتی مرگ شوند. از این رو کسانی که در برابر تابش مداوم این اشعه ها هستند ، باید از یک محافظ قوی استفاده نمایند که روپوش سربی می تواند یک وسیله کارآمد باشد.

طرز کار روپوش های سربی :

از آنجا که این پوشش های سربی معمولاً جهت محافظت در برابر پرتوهای ثانویه و نشتی مورد استفاده قرار می گیرند و نیز بر اساس استانداردهای مورد تأیید سازمان انرژی اتمی ، ضخامت سرب معادل در این محافظ ها 0/5 میلیمتر و در مواد خاص  0/75 میلی متر است. اما به هر حال اپراتور یا بیمار در استفاده از این پوشش ها با دو مشکل عمده مواجه می شوند ؛ یکی میزان انعطاف پذیری و دیگری وزن این پوشش ها که می تواند در طولانی مدت بسیار ناخوشایند باشد از این رو همواره کمپانی های مختلف در سراسر جهان تلاش کرده اند تا در طراحی خود روش های نوینی جهت کاهش وزن و افزایش انعطاف پذیری این روپوش ها به کار گرفته و مشکلات مربوطه را تا حد امکان به حداقل برسانند.
دو روش مؤثر در افزایش انعطاف پذیری و کاهش وزن روپوش های سربی که امروزه توسط بسیاری از شرکت های پیشرو مورد استفاده قرار گرفته ، تولید لاستیک های سربی بسیار مرغوب با نام Super Light و یا طراحی پوشش بر اساس تکنیک های Lead Free (در این روش ها به جای تضعیف پرتو تابش شده توسط لایه سربی سعی می شود تا پرتو های ایکس به اطراف منحرف شوند) است.

موارد کاربرد روپوش های سربی :

برخی روش های تشخیصی که در آن ها از اشعه ایکس استفاده می شود و مواردی که حضور اپراتور در اتاق پرتو ضروری است و یا مواردی که می خواهیم برخی از نواحی بیمار در معرض تابش پرتو ایکس قرار نگیرد ، از انواع مختلف پوشش های سربی مانند پاراوان سربی ، روپوش سربی ، دامن و نیم دامن سربی ، محافظ های تیروئید و گناد و ... استفاده می شود.

 

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما