جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

ساخت قوی ترین اسکنر MRI جهان

محققان دانشگاه فرایبورگ آلمان موفق به توسعه پر قدرت ترین اسکنر MRI جهان شده اند که جزئیات 10 برابری از بدن انسان را در مقایسه با اسکنرهای متداول ارائه می‌کند.

مراحل ساخت اسکنر INUMAC از سال 2006 میلادی آغاز شده و تا سپتامبر 2014 بطور کامل تکمیل خواهد شد. قدرت تفکیک پذیری فضایی (Spatial Resolution) اسکنرهای MRI در بیمارستان ها حدود یک میلیمتر است که حدود 10 هزار نورون را پوشش می دهند و قدرت تفکیک زمانی آنها حدود یک ثانیه است ، اما اسکنر جدید که توسط محققان دانشگاه فرایبورگ توسعه یافته است ، قادر به تهیه تصاویری با وضوح 0.1 میلیمتر به بالا بوده و می تواند تغییراتی را که با سرعت 0.1 ثانیه روی می دهد ، مشاهده کند.

اسکنر INUMAC مجهز به آهنربای ابررسانایی از جنس نیوبیوم–تیتانیوم است که جزئیات منحصر به فرد و بی سابقه ای از مغز انسان ارائه می کند.
قطر داخلی آهنربا 90 سانتیمتر است که از پهنای کافی برای اسکن کل بدن برخوردار است. برای دسترسی به قدرت میدان مغناطیسی موردنظر ، آهنرباهای الکتریکی باید بتوانند 1500 آمپر را در 12 تسلا حمل کرده و توسط یک مایع ابر سیال هلیُمی تا 1.8 کلوین خنک شوند. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط این اسکنر 11.75 تسلا است ، در حالیکه اغلب اسکنرهای متداول در میدان مغناطیسی بین 1.5 تا 3 تسلا کار می کنند و رکورد پیشین برای قدرت میدان مغناطیسی حدود 9.4 تسلا بوده است.

همچنین آهنربای ابررسانای مورد استفاده در برخورددهنده هادرون بزرگ (Large Hadron Collider) نیز میدان مغناطیسی با قدرت 8.4 تسلا ایجاد می کند.

بودجه پروژه ساخت اسکنر INUMAC بالع بر 270 میلیون دلار ارزیابی می شود.

 

نظرات کاربران

مرتضی عطایی نژاد

1396/05/09-16:13
عجب وسیله ای!!!

ثبت نظر شما