جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

رادیوگرافی

پرتونگاری

پَرتونِگاری یا رادیوگرافی (به انگلیسی: Radiography) شیوه بررسی بدن با تاباندن پرتوهای ایکس بر آن و تولید تصویرهایی بر روی کلیشه یا پرده‌های حساس را گویند.

پرتونگارها یا رادیوگراف‌ها که به آنها «رونتگنوگراف» هم می‌گویند، و پس از کشف پرتوهای ایکس (اشعه ایکس)، توسط «ویلهلم رونتگن» مشهور شدند، توسط انتقال اشعه ایکس از میان بدن بیمار به یک دستگاه ضبط کننده و سپس تبدیل آن به یک تصویر برای تشخیص، پدید می‌آیند. در اصل [یعنی در زمان اختراع این شیوه] و در حال حاضر هنوز هم به طور معمول، تصویرها بر فیلم‌های آغشته به نقره یا اشباع شده با آن ثبت می‌شوند. در رادیوگرافی نوع «فیلم. اسکرین» (فیلم -- صفحه) یک لامپ اشعه ایکس، تولید یک بیم یا پرتو از اشعه ایکس می‌کند که بیمار با آن هدف قرار داده می‌شود. پرتوهای ایکس از طریق بدن بیمار عبور کرده و به منظور کاهش پراکندگی و صدای اضافی(نویز) از آنها، فیلتره می‌شوند و سپس بر روی فیلمی به صورت نامرئی ظاهر می‌شوند، که با یک صفحه از نور ساطع شده از فسفرهایی که در کاست ال. تی light-tight cassette نگه داشته می‌شود، برخورد می‌کنند. سپس فیلم به صورت شیمیایی ظاهر می‌شود و یک تصویر بر روی فیلم به نظر می‌رسد. در حال حاضر رادیوگرافی دیجیتالی یا DR جایگزین رادیوگرافی فیلم - اسکرین شده‌است. در دیجیتال رادیوگرافی، اشعهٔ ایکس به یک سطح از حسگرها (سنسورها) برخورد می‌کند که بعد از تبدیل به سیگنال‌هایی که تولیدکننده اطلاعات دیجیتال هستند به یک تصویر در روی صفحه نمایش کامپیوتر تبدیل می‌شود. رادیوگرافی ساده تنها تصویر با کیفیت در دسترس، در طول ۵۰ سال اول استفاده از رادیولوژی بوده و هنوز هم به علت دسترسی وسیع، و سرعت و هزینه نسبتاً پایین آن، اولین مطالعه دستور داده شده (تجویز شده) در ارزیابی از ریه‌ها، قلب و اسکلت است.

یک تصویر رادیوگرافی ساده معمولا بصورت یک ورقه پلاستیکی یا سلوفان شفاف است که بر روی آن تصویری سیاه و سفید نقش بسته است. به آن عکس رادیولوژی یا فیلم رادیولوژی هم میگویند. پزشک معمولا این ورقه را در مقابل نور قرار داده و تصویر را نگاه میکند. به دستگاهی که نور لازم را برای این کار تهیه میکند نگاتوسکوپ میگویند. تقریبا از هر نقطه ای از بدن انسان میتوان فیلم رادیولوژی تهیه کرد.در سال های اخیر از نوع جدیدی از رادیوگرافی یا عکس برداری استفاده میشود که به آن رادیوگرافی دیجیتال میگویند. در این نوع از رادیوگرافی از فیلم استفاده نمیشود و تصویر تهیه شده از بیمار بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر قابل دیدن است. با این حال میتوان این تصاویر را هم بر روی فیلم چاپ کرد.

گاهی اوقات همراه با رادیوگرافی به بیمار مواد خاصی تزریق شده یا خورانده میشود. به این روش رادیوگرافی رنگی میگویند. از رادیوگرافی رنگی برای تشخیص بهتر و دقیقتر بعضی ضایعات استفاده میشود.

 

قدرت. سرعت. چابکی

Definium 5000 یک سیستم رادیوگرافی دیجیتال جمع و جور و چند منظوره است. این برای  تصویربرداری با حجم بالا مناسب است، به ویژه در مراکز درمانی که در آن فضا با حق بیمه است، از قبیل ارتوپدی و تجهیزات ورزشی پزشکی، دفاتر پزشک، دفاتر ماهواره ای و مراکز تصویربرداری مستقل. این یک راه حل دیجیتال مقرون به صرفه در یک سیستم جمع و جور است.

دیجیتال سریع تر و کارآمد تر از فیلم ها یا کارت های CR می باشد.
دیجیتال کل زمان امتحان را کاهش می دهد و زمان رادیولوژیست زمان انتظار برای تصاویر پردازش شده در مقایسه با فیلم ها و یا CR های کاست کاهش می یابد.
دیجیتال به شما اجازه می دهد تا تصاویر را با سرعت بیشتری و به راحتی در مقایسه با فیلم یا فیلم های کریستالی، آرشیو کنید.

تکنولوژی ساخت:

آشکارساز دیجیتال بدون سیلیکون آمورف با سینسیاتور یدید سزیم
کولیماتور و تکنیک کنترل بیمار با نمایشگر دیجیتال (به عنوان مثال mA، kVp، mAs)
انتخاب موقعیت خودکار بیمار
انتخاب بیمار از موقعیت های خودکار دستگاه
DQE بالا برای کیفیت تصویر عالی و کارایی دوز
تنظیم خودکار لوله / آشکارساز خودکار و عمودی U-arm
پیش نمایش تصویر سریع (QC)
قابلیت پردازش تصویر با وضوح تصویر
ارتباطات سازگار با DICOM 3.0 و IHE
پردازش مجدد برای نمایش های چندگانه از یک قرار گرفتن در بیمار در تصویربرداری
اصلاح قرارگرفتن بیماربرای ، امتحان و یا مشاهده

ویژگی های منحصربفرد دستگاه:

سیستم تشخیصی رادیوگرافی دیجیتال 5000 به عنوان یک سیستم جمع و جور تصویربرداری دیجیتال برای استفاده در مراکز اورژانس بیمارستان، مراکز ارتوپدی و حمایت از اکثر برنامه های کاربردی رادیولوژی عمومی طراحی شده است. کیفیت تصویر عالی، دستکاری تصویر و گزارش دوز فراهم می کند. این ویژگی ها باعث می شود که سیستم در هنگام استفاده از تصاویر رادیوگرافی با کیفیت بالا در یک محیط دیجیتال قابل اعتماد و آسان برای استفاده باشد.

پیکربندی سیستم شامل انتخاب جداول است، یک ستون کف با استفاده از چرخش U-arm؛ تشخیص دیجیتال ثبت اختراع GE، که تصاویر رادیوگرافی را در فرم دیجیتالی ضبط می کند. و ژنراتورواحد انرژی اشعه ایکس. ایستگاه کاری بررسی برای پس پردازش تصویر، ذخیره سازی کوتاه مدت و سریع در اتاق از تصاویر گنجانده شده است. تصاویر ممکن است به صورت دستی یا به صورت خودکار از طریق یک شبکه DICOM برای چاپ، ذخیره سازی طولانی مدت یا بایگانی و بررسی دقیق منتقل شوند.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما