جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

مگنتو تراپی(مغناطیس درمانی)

الکتروماگنتیک تراپی یا مگنت تراپی

تأثیر درمانی مغناطیس از زمان هیپوکرات در طب باستانی شناخته شده و کاربرد داشته است. میدان های مغناطیسی در زندگی انسان نقش مهمی دارند و این نقش زمانی قابل درک است که بدانیم زمین خود یک مغناطیس بزرگ میباشد.با عبور جریان از یک سیستم، در اطراف آن میدان مغناطیسی تشکیل می شود. این میدان به شکل دایره است و شدت آن قابل اندازه گیری می باشد. در واقع چگالی شدت میدان مغناطیسی از خطوط نیروی مغناطیسی در اطراف و مرکز سیستم یا بوبین ایجاد می شود که آن را با واحد Gauss یا Tesla اندازه می گیرند.استفاده از مگنت تراپی(مغناطیس تراپی) از قرن 17 در دنیا مورد توجه و مطالعه بوده است. این شیوه درمانی بر این اساس استوار است که همه چیز در ماهیت الکتریکی هستند. با توجه به اینکه غشای سلول و تمام عناصر داخل سلول دارای بار الکتریکی و مغناطیسی هستند. بدن انسان از تعداد زیادی سلول تشکیل شده است که فعالیت الکتریکی دارند. این سلول ها پتانسیل پایه دارند که برای متابولیسم زمان سلولی لازماست.در واقع می توان پروتوپلاسم (محتویات داخل سلولها) را به عنوان یک سیستم ژنراتور در نظر گرفت که شارژ الکتریکی بدن را تعیین می کند و کاهش این انرژی الکتریکی باعث ضعف مغناطیسی بدن و فقدان آن باعث مرگ می شود.پتانسیل استراحت سلولی متناسب با تبادل یونی غشای سلول است. پتانسیل پایه در سلولهای بیمار یا آسیب دیده تغییر می یابد. میدان مغناطیسی با نفوذ به سلول ها، نفوذ پذیری غشاء سلولی را بهسازی و تبادل یونی در سلول را تسهیل و مصرف اکسیژن را افزایش می دهد.
میدان مغناطیسی به همه سلول ها در هر عمقی از بدن بصورت همزمان نفوذ می نماید. بنابراین با این روش امکان درمان مؤثر پاتولوژی های عمقی که با روش های دیگر بطور مستقیم امکانپذیر نبود میسر می شود.

میدان های مغناطیسی پالسی :PMF (Pulsed Magnetic Field)

اگر چه استفاده از مغناطیس درمانی از گذشته مورد توجه بوده است، ولی بیشترین اثرات درمانی امروزه با پیشرفت تکنولوژی و امکان ایجاد میدان های پالسی قوی با فرکانس پائین دیده می شود. در فرکانس حدود 5Hz انقباض عروق (Vasoconstriction) و در فرکانس 10Hz انبساط عروقی(Vasodilatation) دیده می شود.

سلولها در فرکانس 200-100 Hz بیشترین پاسخ درمانی را نشان می دهند. این پاسخ از فرکانس 50Hz شروع شده و برای تکمیل پروسۀ درمان بهتر است کم کم 25 پالس در ثانیه اضافه شود تا به محدودۀ 200-100 Hz برسد. میدان پالسی باعث افزایش ساخت استخوان و جلوگیری از کاهش توده یا تراکم استخوان می شود.

اثرات کلی مگنت تراپی:

اثرات التیامی یا بازسازی در بافت های استخوان و پریوست اثر ضد التهاب:

اثر ضد التهاب این روش در مطالعات بر روی استئومیلیت باکتریال مزمن و حاد و نیز التهابات استریل رومائید و نیز آرتروز(استئو آرتریت) ثابت شده است.

اثرات ضد درد:

اثر مگنت در شرایط دردناک التهابی یا تخریبی مثل آرتروز ثابت شده است و همچنین آزمایشات اثر متقابل آن را با آندروفین ها نشان می دهد. مزیت دیگر تأثیر بر سندرمهای دردهای انتشاری مانند سیاتیک است که برای درمان استفاده توأم از مگنتوتراپی و لیزرتراپی توصیه میشود.

اتساع عروق (وازودیلاتاسیون) و افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافته:

در این مکانیسم افزایش اکسیژن بافتی تا 200 % در ناحیه پالس دیده شده و شستشوی محصولات متابولیکی از سلول ها ازدیاد پیدا می کند. در واقع این مکانیسم در هر پروسه ای از ترمیم، اساس بهبودی است.

اثرات ضد اِدم:

معمولاً بعد از جلسه دوم درمان دیده می شود. اگر منشاء اِدم بدخیمی یا متاستاز به غدد لنفاوی باشد از این روش نمی توان استفاده کرد.

اثرات بازسازی بافتی در بافت نرم و بافت عصبی (Neural Regeneration) اثر شل کنندگی در گرفتگی عضلات، با منشاء ستون فقرات و گرفتگی عضلات بعلت تجمع فرآورده های اسیدی ناشی از سوخت و ساز بدن که باعث درد می شود مؤثر است.

در مگنتو تراپی از سه میدان مثبت، منفی و پالسی استفاده می شود.
مگنتوتراپی یک روش درمانی بی خطر و غیر تهاجمی است که مورد منع خاصی ندارد و کنتراندکسیون های آن همان موارد منع فیزیوتراپی است.

در مگنتوتراپی پارامتر های زیر مؤثرند:

  • فرکانس امواج
  • شدت یا بلندی امواج
  • مدت زمان
  • جهت امواج

تأثیر مگنتوتراپی بر استخوان

یکی از موارد استفاده از مگنتوتراپی تأثیر آن بر جوش خوردن شکستگی استخوان است. بافت استخوانی تا سن 35 سالگی تشکیل شده و پس از آن توده استخوانی کم کم شروع به کاهش می کند. عوامل تغذیه ای بخصوص دریافت کلسیم، سطح فعالیت های فیزیکی و فاکتورهای ژنتیک در این پروسه اهمیت دارند.

تأثیر مگنت تراپی بر تحریک استخوان سازی و استئوپلاست ها ثابت شده است. میدانهای مغناطیسی پالسی با تغییر پتانسیل غشای سلولی در اوستئوپلاستها باعث تحریک فعالیت آنها می شود. یکی از عوارض مهم در شکستگی استخوان، جوش نخوردن یا (Non __) می باشد که احتمال آن با افزایش سن زیاد می شود. PMF باعث تسریع پروسۀ جوش خوردن استخوان و افزایش توده استخوانی (Bone Mass) می شود.
از موارد دیگر مگنتوتراپی می توان از کاربرد آن در درمان اوستئوپوروز و یا پوکی استخوان یاد کرد. امواج با فرکانس پائین الکترومگنتیک باعث القاء جریانهای الکتریکی در استخوان شده و تراکم استخوان را افزایش می دهند. همچنین امواج الکترومگنیک اثرات ثانوی دیگری نیز دارد که در حفظ ساختار استخوان بطور غیر مستقیم نقش عمده ای دارند.

مگنت تراپی چیست

مگنت تراپی یک روش درمانی است که از انرژی طبیعی مغناطیس که برای بقاء و سلامت عمومی انسان ضروری است، استفاده می‌کند. بدن ما علاوه بر وجود فیزیکی، دارای یک انرژی نامرئی در اطراف خود می‌باشد که از آن به عنوان بیومغناطیس نام برده می‌شود. اگر وجود این انرژی را تشخیص دهیم، آنگاه عجیب نخواهد بود که بدانیم که بدن‌های ما می‌تواند از مزایای این میدان انرژی طبیعی بهره‌مند شوند.

اغلب منتقدین روش مگنت درمانی معتقدند که آثار مثبت ناشی از این روش به خاطر خاصیت تلقینی (پلاسیبو) است و اثر واقعی در درمان بیماران ندارد. اما محققان ثابت کرده‌اند که استفاده از بیومغناطیس بر روی بدن باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی ثابت می‌شود که می‌تواند به تعادل و قدرت بهبود خود به خودی بدن کمک کند.

آیا مگنت تراپی واقعاً تأثیر دارد

تحقیقات انجام شده در زمینه بیومغناطیس، خواص مثبت روش مگنت تراپی را تأکید کرده است.

مگنت تراپی چگونه کار می‌کند

اگر چه ساز وکار تأثیر این روش هنوز هم یک موضوع چالش برانگیز به شمار می‌رود، اما معتبرترین نظریه در این زمینه توسط لینوس پائولینگ ارائه شده است که در سال ۱۹۵۴ میلادی برنده جایزه نوبل صلح شد.

مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی) معمولاً شامل استفاده از آهنرباهای ثابت بر روی نقاطی از بدن است که دچار مشکل خاصی از جمله درد شده باشد. قدرت آهنرباها بر حسب واحد گاوس یا تسلا بیان می‌شود. یک تسلا معادل ۱۰۰۰۰ گاوس می‌باشد. آهنرباهای دارای خاصیت درمانی معمولاً قدرت مغناطیسی بیشتری در مقایسه با آهنرباهای معمولی از نوع مورد استفاده در یخچال‌ها دارند. اغلب آهنرباهای درمانی، قدرتی در حدود ۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گاوس دارند. در حالی که قدرت آهنرباهای خانگی معمولاً در حدود ۲۰۰ گاوس است.

به خاطر انواع متعددی از میدان‌های الکترومغناطیسی که به طور طبیعی در داخل بدن وجود دارد، استفاده از مگنت تراپی برای درمان بیماری‌ها از جمله درمان کمر درد با مگنت تراپی، با استقبال قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است. برای مثال انتقال امواج در سیستم عصبی و انقباض ماهیچه‌ها در اثر پیام‌های عصبی، فرایندهایی هستند که تحت تأثیر فعالیت‌های مغناطیسی انجام می‌گیرند. بزرگ‌ترین میدان مغناطیسی در بدن به وسیله قلب ایجاد می‌شود. چندین فعالیت فیزیولوژیکی مهم دیگر در بدن نیز وابسته به نیروهای مغناطیسی است.

یک تصور غلط که در مورد مگنت تراپی وجود دارد آن است که آهنرباهای ثابت، آهن موجود در گلبول‌های قرمز خون را جذب می‌کنند و باعث افزایش گردش خون می‌شوند. اما واقعیت آن است که آهن موجود در سلول‌های خونی به شکل مغناطیسی نیست. با این حال آهنرباها ممکن است بر روی سایر مولکول‌های باردار موجود در خون و دیگر قسمت‌های بدن تأثیر بگذارندمغناطیس درمانیغالباً برای تسکین علائم درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مگنت تراپی برای درمان درد

قرن‌ها پیش، مردمان باستان از مگنت تراپی برای درمان درد و سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری ام اس و ... استفاده می‌کردند. آنها کشف کرده بودند که سنگ‌های مغناطیسی مانند مگنتیت (آهنربا) یک میدان مغناطیسی ثابت از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند به بدن انسان برای توازن و خود درمانی کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بیومغناطیس (مغناطیس شفابخش) میزان هورمون اندورفین بدن را افزایش می‌دهد. اندورفین‌ها در واقع مسکن‌های طبیعی موجود در بدن هستند. دکتر سائول لیس گزارش کرد که پس از به کار بردن یک میدان مغناطیسی ثابت بر روی نقاط طب فشاری، میزان اندورفین در آن قسمت، ۴۸ درصد نسبت به میزان قبل از درمان افزایش پیدا می‌کند.

در بدن حدود ۲۰۰۰ نقطه طب سوزنی وجود دارد. بنابراین حتی اگر یک آهنربا دقیقاً بر روی نقطه طب سوزنی مورد نظر قرار نگیرد، به احتمال زیاد میدان مغناطیسی حاصل از آن، یک یا چند تا از این نقاط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدن شروع به ساختن و آزاد کردن هورمون مسکن اندورفین خواهد کرد.

کاربرد مگنت تراپی

درمان جایگزین باعث تحریک ساخت اندورفین‌‌های طبیعی در بدن و تسکین درد به صورت طبیعی می‌شود.

مگنت تراپی برای تسکین تمامی انواع دردها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله:

  • سر درد و میگرن
  • درد گردن، شانه و کمر
  • ضرب دیدگی و رگ به رگ شدن عضلات
  • نشانگان تونل کارپل
  • فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات)
  •  تندینیت (التهاب تاندون)
  • انواع آرتروز ازجمله آرتروز شانه و درد مفاصل
  • روماتیسم و ورم کیسه‌های مفصلی
  • دردهای عضلانی
  • درد ناشی از کهولت سن
  • بهبودی بعد از عمل جراحی
  • پوکی استخوان
  • درد پا
  • زانو درد و مشکلات زانو

این درمان طبیعی می‌تواند برای هر نوع دردی مؤثر واقع شود.

دانشمندان و محققان بالینی گزارش کرده‌اند که مگنت تراپی می‌تواند در کاهش درد به میزان ۸۰ تا ۹۰%، موفق عمل کند

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای از این روش درمانی جایگزین برای تسریع در روند بهبود خود به خود بدن استفاده می‌کنند. مگنت تراپی نه تنها درد را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند زمان لازم برای بهبود آسیب‌های ورزشی را نیز کوتاه‌تر سازد.

آیا مگنت تراپی یک روش ایمن است.

مگنت تراپی یک روش کاملاً ایمن، مؤثر و بدون عوارض جانبی است. از نظر قرار گرفتن بیش از حد بدن در معرض نیروهای مغناطیسی یا تکرار زیاد این روش هم هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. زیرا خود بدن به قدری هوشمندانه عمل می‌کند که هر مقدار نیاز داشته باشد را می‌گیرد.

مگنتو تراپی یا مغناطیس درمانی چیست؟

همانطور که میدانیم زمین دارای میدان مغناطیس مخصوص بخود است و همچنین جریان خون در بدن انسانها میدان مغناطیسی ایجاد میکند.وقتی بدن در معرض میدان مغناطیسی قرار میگیرد,بر یونها نیروی الکترو مغناطیسی وارد شده,باعث جهت گیری آنها بر اساس میدان میشود,با حضور یونها در ناحیه ای که میدان مغناطیسی حضور دارد؛تبادل یونی سلولها توسط ریتم پالسی میدان تحت تاثیر قرار میگیرد و بنابراین سلولهای آسیب دیده از نظر الکتریکی به حالت نرمال نزدیک میشوند,دقیقا مثل اینکه شما یک ماده فرو مغناطیس سخت را در یک میدان مغناطیسی قرار دهید, زونهای مغناطیسی این ماده را با میدان اصلی همجهت می شوند و حتی پس از برداشتن میدان مغناطیسی  این مواد باز تا حدودی خاصیت مغناطیسی را در خود حفظ میکنند.

 

ویژگی های مگنتوتراپی

  1. تقویت تبادل یونی سلولی
  2. افزایش جریان خون
  3. ایجادمویرگهای خونی جدید
  4. افزایش مصرف اکسیژن در سلولها
  5. افزایش 200درصدی میزان اکسیژن خون
  6. تحریک پاره ای از سلولها مثل Osteoblastها

                                                  

 

موارد  درمانی

  1. ارتوپدی و ترماتولوژی:پوکی استخوان؛شکستگیها؛التهاب و کشیدن تاندونها
  2. روماتولوژی و مفاصل:آرتروز؛بیماری مختلف مفاصل
  3. بیماری قلبی عروقی:دیابت؛فشار خون بالا؛بیماریهای مربوط به گردش خون
  4. درماتولوژی:زخم بستر

وآخرین کاربرد که در واقع میتوان گفت در ایران بیشترین کاربرد را دارد درمان بیماریهای عصبی ست مثل سردردهای میگرنی؛حملات صرع؛دردهای سیاتیکی و حتی بیماریهای Neurodegenerative مثل MS

البته در بازدیدی که از یکی از مراکز درمانی شیراز داشتم  تاثیری که  این دستگاه  بر درمان کم خوابی و پریشانی روحی بویژه در زنان میانسال داشته است مورد تاکید قرار گرفت

 

نحوه ی کار

این دستگاه با تولید و انتشار امواج مغناطیسی با اشکال و شدتهای مختلف که تماما قابل برنامه ریزی است و حتی توسط شرکت سازنده حدود 50 برنامه بصورت پیش فرض در حافطه دستگاه تعبیه شده است؛در درمان بیماریهای مختلف میتواند پزشک یا فیزیوتراپیست را همیاری کند. این امواج بصورت دوایر سولنوئیدی یا کافهای مخصوص به بصورت پالس به بیمار منتقل میشوند در واقع تعداد پالس و چگونگی این امواج در درمان بیماریهای مختلف متفاوت است.

 

شامل چه قسمتهای میشود:

  •  1-base دستگاه که بصورت side bedدر تصویر مشخص است:دارای صفحه نمایش دیجیتالی تک رنگ جهت برنامه ریزی و یا استفاده از برنامه های ذخیره شده است
  •    2-Bedیا تخت دستگاه:شامل تخت و دوایر سولنوئیدی است که بوسیله ریل آلومینیمی که در زیر تخت تعبیه شده طول تخت را پیموده و بسته به برنامه وارد شده بیمار را تحت میدان مغناطیسی مناسب قرار میدهد.تختها میتوانند دارای یک ؛ دو و حتی سه دایره سولنوئیدی بصورت همزمان باشند

موارد اشکال

با توجه به جدید بودن بکار گیری این دستگاه در ایران و داشتن گارانتی 5ساله که نشان از اعتماد تولید کنندگان به دستگاه است(هنوز 5سال از ورود این دستگاه به ایران نگذشته)مورد خاصی مشاهده نشده بجز اینکه در بعضی موارد ریل تعبیه شده در زیر تخت دچار مشکل شده و حرکت دایره سولنوئیدی را با مشکل مواجه میسازد.

 

مشخصات فنی دستگاه مگنتو تراپی:

  • دو شکل موج خروجی مربعی و سینوسی
  • فرکانس خروجی:
  • برای موج مربعی:5-1000هرتز(فرکانس پایین و میانی
  • برای موج سینوسی:1-100هرتز
  • شدت میدان مغناطیسی پیک:100گووس
  • شدت میدان مغناطیسی متوسط:50گووس
  • 50برنامه ذخیره شده در حافظه
  • قابلیت ذخیره سازی 20 برنامه درمانی دلخواه

نظرات کاربران

ثبت نظر شما