جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

حس لامسه در دست های مصنوعی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان به تازگی موفق به ساخت دست‌های مصنوعی شدند که با کمک الکترودهایی در زیر پوست کنترل می‌شوند و به کاربر اجازه انجام حرکاتی را می‌دهند. طبق گفته محققان در سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) دستی مصنوعی که مستقیما به مغز متصل می شود، مرد فلجی را قادر به حس کردن حواس فیزیکی خود نمود. این مرد ۲۸ ساله که از یک جراحت نخاعی بیش از یک دهه رنج می برد، توانست با این دست مصنوعی که توسط مغز کنترل می شود، حس لامسه خود را به دست آورد.

براساس گزارش «نیواطلس»، این دست مصنوعی سیگنال‌های ارسال‌شده از اعصاب و ماهیچه‌ها را توسط الکترودهای متصل شده در زیر پوست می‌خواند.

در این روش محققان ایمپلنت‌های تیتانیومی را در داخل زند زیرین و زند زبرین بازوی بیمار قرار دادند و مجموعه‌ای از 16 الکترود را به اعصابی که دست را هدایت می‌کند، متصل کردند. سیگنال‌های منتشر شده از اعصاب در نهایت به فرمان‌هایی برای دست مصنوعی تبدیل می‌شوند.

همچنین این دست مصنوعی علاوه بر بهبود حرکات بیمار، بازخوردهای حسی را در کاربر ایجاد می‌کند که طبق آن کاربر به هنگام برداشتن اشیا، با تشخیص میزان نیروی وارد شده، حس لامسه را درک می‌کند.

محققان الکترودهایی رابه حسگرهای قسمتی از مغز که مسئول شناسایی حواس لامسه مانند فشار است و بخش دیگری از مغز که حرکات بدن را هدایت می کند متصل کردند. سیم ها مستقیما از الکترودها به دست مصنوعی کشیده شده بودند و فرد توانست حرکات دست مکانیکی را با استفاده از همان افکار و اتصالات عصبی که مغز برای حرکت دست ها در حالت عادی استفاده می کند، کنترل نماید.

علاوه بر این چون دست مصنوعی به حسگرهای قسمتی مغز که مسئول شناسایی حس لامسه می باشد، متصل است، فرد بیمار قادر است حتی زمانی که چشمان خود را بسته است اجسام را حس کند. در هنگام تست دست مصنوعی در آزمایشگاه ، محققان به آرامی هر یک از انگشت های فرد را در حالت چشم بسته، لمس کردند و او با دقتی بسیار بالا گزارش داد که کدام یک از انگشتانش لمس می شود.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما