جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

کپسول های هوشمند برای درمان سرطان

کپسول هوشمند برای کمک به بیماران سرطانی ساخته شد. این محصول فناورانه دارای روکشی از سنسورهای حساس بوده و با دریافت سیگنال الکترومغناطیسی، دارو را به طور اتوماتیک در بدن آزاد می کند. این کپسول هوشمند متشکل از پوششی دیجیتال بوده و با دریافت اطلاعاتی از جمله زمان و میزان مصرف، دارو را در بدن آزاد می کند. این سیستم هوشمند در عین حال با ثبت داده ها و اطلاعات ارسال شده از طریق سنسورها، زمان و تاریخ واقعی مصرف دارو را در اختیار پزشک و بیمار قرار می دهد. پزشکان با داشتن اطلاعات واقعی در خصوص مصرف دارو می توانند روند درمان بیمار را پیگیری کرده و نسخه درمانی مناسب تری را در پیش گیرند. تنها کافی است میزان و زمان مصرف دارو را در یک اپلیکیشن ثبت کرده و از طریق آن با کپسول هوشمند ارتباط برقرار کرد. با ورود هر کپسول به بدن، زمان ورود آن نیز ثبت شده و از طریق بلوتوث به پزشک و بیمار ارسال می شود. بیماران در عین حال قادرند با اتصال یک چسب هوشمند بر بازوی خود، قرص مصرف شده را در بدن خود ردیابی کنند.

 

 

شرکت دارویی به نام "Proteus" که وابسته به "سیلیکون‌ ولی" است برای بیماران سرطانی قرص‌های هوشمندی تولید کرده است که یک حسگر کوچک در آن‌ها تعبیه شده است.

عملکرد این حسگرها توسط پچ‌هایی که به شکم بیمار وصل می‌شوند، مورد ردیابی قرار می‌گیرند.

این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی این فناوری را در داروهای اسکیزوفرنی و افسردگی استفاده کرد و پس از آن روی ۴۰ داروی مختلف دیگر نیز آن را به کار برد.

در حال حاضر آزمایش اولیه قرص هوشمند برای هفت بیمار مبتلا به سرطان خون آغاز شده است. این بیماران که مبتلا به سرطان پیشرفته کولورکتال هستند از این پس به جای مصرف قرص های معمولی از نسخه جاسازی شده و دیجیتال داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند.

 

 به گفته یکی از محققان این پروژه، مرز میان میزان و تاریخ مصرف دارو در بیماران سرطانی بسیار باریک است. از این رو این بیماران باید در زمان مشخص دارو را مصرف کنند. اما بسیاری از بیماران به دلیل مشغله بسیار، زمان و تاریخ مصرف این داروهای حساس را فراموش کرده و همین امر نیز روند درمان آنها را به تاخیر می اندازد. این کپسول های هوشمند چنانچه زودتر از موعد نیز توسط بیمار بلعیده شود مشکلی پیش نمی آید چرا که داروی جاسازی شده در زمان تعیین شده و با دریافت سیگنال های الکترومغناطیسی، در معده بیمار فعال شده و دارو را به بدن تزریق می کند.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما