جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

میز تشریح مجازی جسد در ایران

دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت به نقل از استادان آناتومی پزشکی اعلام کرد: کلاسهای آموزش دانشگاه امپریال لندن به میز تشریح مجازی (Virtual dissection table) مجهز شده است. میز تشریح مجازی یک صفحه چند لمسی بوده و یک اسکن سه بعدی از کل بدن انسان را نمایش می دهد. این اسکن به حسب نیاز می تواند عضلات، عروق، استخوان ها و احشا را نشان دهد یا آنها را برای دیدن بافت های زیرین پنهان کند. میز تشریح مجازی یک شبیه ساز آناتومی بدن انسان با استفاده از تصاویر سی تی اسکن و ام آر آی و همچنین تصاویر برش عرضی از جسد انسان است که بدن انسان را در ابعاد واقعی بر رویی یک نمایشگر عریض با رابط کاربری لمسی شبیه سازی میکند تا دانشجویان و اساتید پزشکی بتوانند به دور از مشکلات تشریح جسد واقعی درک عمیق تری از ساختار بدن انسان (یا هر موجود دیگر) داشته باشند؛ امروزه به طور گسترده از این سیستم در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر دنیا استفاده میشود.

کلاس آناتومی دانشگاه استنفورد نیز به این گجت مجهز است. براین اساس آنها اعلام کرده اند که استفاده از این گجت تاثیر مثبتی روی آموزش دانشجویان داشته است و این نکته را در کلاسهای آموزش مجازی که به رایگان برگزار می کنند نیز با افتخار اعلام کرده اند. البته وجود این ابزار، نیاز به کلاس های تشریح با جسدهای واقعی را حذف نمی کند، اما کمک بزرگی برای آموزش بهتر این درس سخت در پزشکی به حساب می آید.

از گذشته های دور تاکنون، دانشجویان پزشکی از یک کتاب اطلس آناتومی شناخته شده و برای آموزش هم از کالبد شکافی اجساد استفاده کرده اند، اما کم کم تبلتها و اسمارت فون ها در حال جایگزین شدن با کتب و صفحات تاچ اسکرین با اجساد هستند.

این گجت ها با صرف هزینه های کمتر و آموزش بهتر، می توانند کمک فراوانی به علم پزشکی کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه: کالبدنما (میز تشریح مجازی) و سالن آموزشی جنین شناسی  دانشگاه علوم پزشکی ایران مورخ 9 مهرماه با حضور دکتر مظاهری نژاد معاون آموزشی دانشگاه، دکتر آقاخانی رئیس دانشکده پزشکی، دکتر صراف زاده سرپرست مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی معاونت دانشگاه ، دکتر خویی معاون پژوهشی دانشکده پزشکی  ، دکتر مهدی زاده مدیر گروه آناتومی  و اعضای هئیت علمی گروه آناتومی افتتاح گردید.

این دستگاه دارای قابلیت هایی از جمله: مدل های بسیار دقیق از آناتومی بدن انسان، مدل های دقیق از سیر تکاملی جنین انسان از جنین 15 روزه تا 60 روزه و مدل های volumetric  از جسد واقعی انسان می باشد. کاربر می تواند در کنار مدل های سه بعدی رفرنس های آناتومی را نیز همزمان در اختیار بگیرد و اطلاعات تکمیلی دریافت نمایند.
گروه اناتومی این دانشگاه  جزء اولین گروههای دانشگاهی است که به این دستگاه مجهز می گردد.

کاربرد محصول:

  • کمتر شدن نیاز به نمونه های انسانی جهت تشریح
  • انتقال بهتر و مفیدتر اطلاعات به دانشجویان
  • استفاده از مزایای آموزش مجازی جهت درک صحیح تر از علوم پزشکی
  • بدون محدودیت مکان برای ارائه مباحث آموزشی
  • جلوگیری از خروج ارز از کشور
  • ارز آوری از طریق صادرات به سایر کشورها و همچنین بالا بردن و ارتقای جایگاه کشور از طریق تولید علم

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما