جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

آشنایی با لامپ های ماورا بنفش UV در ضدعفونی کردن محیط بیمارستان

Ultraviolet یا به اختصارUV موجی است که در گستره امواج الکترومغناطیسی با طول موجی کوتاه تر از نور مریی, ولی بلند تر از پرتو ایکس است. اشعه ماوراء بنفش جزء پرتوهای غیر یونساز بوده و اولین بار در سال 1940 به عنوان روشی جهت قطع انتقال عفونت از طریق هوا اعلام شد و امروزه برای کنترل میکروب ها مورد استفاده قرارمی گیرد.

این دستگاه به منظور ضدعفونی خودکار سطوح خشک و تر و هم چنین فضاهای آلوده داخل اتاق های عمل ، ایزوله ، بخش میکروب شناسی ، مطب ها و محیط داخلی بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با بهره گیری از خاصیت ضدباکتری اشعه ی UVC طراحی و ساخته شده است.

اشعه UV طول موج هایی بین 100 الی 400 نانومتر را دارا می باشد و طیف نوری دید انسان بین 400 تا 700 نانومتر است بنابراین لامپ UV ماوراء بنفش برای چشم انسان نامریی است.

ضدعفونی محیط با اشعه UV :
• کشتن انواع پاتوژن ها و میکروارگانیسم های سطوح و فضا.
• کاهش هزینه های بیمارستانی برای ضدعفونی.
• کاهش ریسک وجود انواع باکتری نسبت به شیوه ی میکروب زدایی دستی.
• فراهم آوردن آرامش خاطر برای کارمندان و بیماران.
• ضدعفونی قسمت هایی همانند زیر میزها، تخت ها و دستگاه های پزشکی که از طریق تمیز کردن دستی امکان پذیر نمی باشد.

لامپ های حاوی اشعه ماوراء بنفش معمولا به صورت ثابت یا سیار مورد استفاده قرار می گیرند اگر لامپ به صورت سیار استفاده شود بایستی لامپ دقیقا در وسط اتاق کار قرار گیرد و اگر لامپ به صورت ثابت مورد استفاده قرار گیرد لامپ در محلی نصب شود که کلیه وسایل موجود دراتاق کار را پوشش دهد. خصوصیات باکتری کشی هر لامپ متفاوت است (باید توجه داشت دستورالعمل هر کارخانه می بایست با لامپ تولیدی دریافت گردد) که در آن طول عمر لامپ، شدت جریان مقدار انرژی منشعب از منبع که از واحد سطح در واحد زمان عبور می کند ذکر شده است.

 

از این چراغ برای گند زدایی اماکن پرجمعیت، اتاق عمل، اتاق تهیه محیط کشت، آزمایشگاهها، بیمارستانها و دستگاههای بسته بندی دارو استفاد میشود. اثر میکروب کشی اشعه ماوراء بنفش به مدت زمان در معرض بودن و دوز اشعه بستگی دارد.

هشدار:

به علت خطرناک بودن اشعه UV  نباید بدن انسان مستقیما در معرض لامپ های این دستگاه قرار بگیرد. حضور طولانی در مقابل تابش فرابنفش، می‌تواند احتمال ابتلاء به آسیب‌های حاد و مزمن پوستی، بینایی و حتی تخریب کل سیستم ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد.

به سبب آنکه اشعه ماورای بنفش یک عامل شیمیایی نیست ، هیچ باقی مانده سمی تولید نمیکند اما ممکن است ترکیبات شیمیایی مخصوصی به وسیله اشعه ماورای بنفش دچار تغییر گردند. عموما تصور میشود که این ترکیبات به شکل بی ضررتری تجزیه میشوند، اما هنوز به پژوهشهای بیشتری در این زمینه نیاز است. در حال حاضر باید باور داشت که ضدعفونی با اشعه ماورای بنفش هیچ گونه تاثیر زیست محیطی مطلوب یا نامطلوب ندارد

نظرات کاربران

ثبت نظر شما