جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

ساخت دستگاه پالس اکسیمتر انگشتی به دست محققان ایرانی

گروه «مپوا» به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان پیشرو در طراحی و ساخت دستگاه‌های مختلف پایش وضعیت و پایش سلامت، در روز‌های حساس اپیدمی ابتلا به ویروس کرونا نیز به مدد افراد جامعه آمده است و از دستگاه «پالس اکسیمتر انگشتی» با نام تجاری          19 PO-MED   رونمایی کرد. این تجهیز وسیله‌ای است که می‌تواند با کمک داده‌های دریافتی از انگشت فرد اطلاعات مفیدی از ضربان قلب و درصد اکسیژن اشباع خون به کاربر ارائه کند.

 

 

این داده‌ها و روند تغییرات آن می‌تواند تفاسیر مختلفی از وضعیت سلامت فرد به پزشک یا کاربر ارائه دهد. استفاده از این دستگاه در مراکز بهداشتی و درمانی، در تمامی ادارات، شرکت‌ها و مراکز مختلف تجاری و سیاسی و همچنین در تمامی منازل جهت چک کردن روزانه وضعیت عمومی افراد توصیه می‌شود.

نکته قابل توجه این است که ضرورت استفاده از این دستگاه جهت تشخیص و یا غربالگری در طرح‌های قزنطینه یا فاصله گذاری اجتماعی حتی بیش از تب سنج مثمر ثمر خواهد بود. چرا که بعضا بیماری علائمی، چون تب و کوفتگی را پس از درگیری شدید سیستم ایمنی با ویروس از خود بروز خواهد داد، اما در بسیاری از موارد چک کردن میزان اکسیژن خون داده‌های ارزشمندتری به لحاظ بررسی وضعیت سلامت فرد جهت اقدامات بعدی محسوب می‌شود.

بدیهی است استفاده از این دستگاه تضمین ۱۰۰ درصد و دقیق ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری کرونا نبوده، ولی در صورتی که عدد SPO۲ بالای ۹۵ واحد باشد نشان می‌دهد هنوز مشکل خاصی برای سیستم تنفسی فرد پیش نیامده است. افت اکسیژن به کمتر از ۹۴ واحد می‌تواند هشدار اولیه‌ای جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت ریه‌های فرد مشکوک باشد.

همچنین افت اکسیژن به زیر ۹۰ واحد هشدار جدی و الزام به بررسی در واحد‌ها و مراکز درمانی را به عنوان یک پیشنهاد به فرد ارائه خواهد کرد.

این محصول حاصل بیش از ۳ سال تحقیق و توسعه یک تیم کامل از مهندسان و متخصصان ایرانی و انجام انواع تست‌های بالینی و دریافت استاندارد‌های لازم است، توانسته از بخشی از نیاز تجهیزاتی کشور را مرتفع گرداند.

در حال حاضر خط تولید این دستگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال راه اندازی است. این محصول نیز در نمایشگاه دستاورد‌های مربوط به کرونا در حاشیه هیئت دولت به نمایش گذاشته شد.

 

 مزیت پالس اکسیمتر نسبت به سایر روش ها

استفاده از این دستگاه نسبت به روش‌های دیگر تعیین درصد اکسیژن خون به این ترتیب است که سریع‌تر و راحت‌تر نسبت به روش‌های دیگر از قبیل نمونه گیری خونی و… می‌توان کمبود یا ازدیاد اکسیژن (هیپواکسی یا هایپراکسی) در خون را مشخص کرد و نتیجه اکسیژن درمانی را مشاهده نمود.

همچون تمامی محصولات حوزه پزشکی مهم‌ترین ویژگی پالس‌اکسیمتر نیز دقت آن است و از طرفی با توجه به اختلاف قیمت بالا در سنسوررها و قطعات مورداستفاده در آن، متأسفانه بسیاری از محصولات برای کاهش هزینه تمام شده فاقد کیفیت و دقت کافی هستند. پالس‌اکسیمتر مپوا در کنار قیمت تمام‌شده بسیار پایین تر از رقبای خارجی، دارای بالاترین دقت است که نتیجه ماه‌ها مطالعات تیم تحقیق و توسعه در راستای بهینه سازی کارکرد، قیمت و دقت قطعات به کار رفته در آن است.

 

عوامل اختلال گر در ثبت نتایج درست

از جمله از عواملی که می‌تواند موجب ثبت نتایج نادرست در دستگاه گردد عبارتند از:

۱-در معرض نور شدید قرار گرفتن.                              

۲-فشار خون خیلی بالا یا پایین شخص مورد آزمایش.

۳-دمای غیرعادی بافت.

۴-وجود جذب کننده هایی مثل لاک یا رنگ.

۵-در وضعیت نامناسب قرار دادن انگشت اشاره در مکان مشخص آن در هنگام استفاده از دستگاه.

مکان هایی که برای پالس اکسی متری در بزرگسالان  بیشتر استفاده می شوند انگشت دست ، انگشت پا و بالا یا پایین گوش  و در نوزادان، کف پا یا کف دست  یا انگشت شست پا یا دست است.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما