جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

آشنایی با دستگاه لارنگوسکوپ

۱۲ مرداد ۱۳۹۹

 

یکی از تجهیزاتی که برای دسترسی به راههای هوایی مورد استفاده قرار می گیرد لارنگوسکوپ  می باشد. لارنگوسکوپ وسیله ای داسی شکل است که بیشتر برای لوله گذاری استفاده می شود.

شما در این مطلب با تمام کاربردها و جزئیات لارنگوسکوپ آشنا می شوید. لارنگوسکوپ، فواید بسیاری در زمینه های هوشبری و مراقبتهای ویژه دارد. همچنین میتواند دید شفاف و واضحی را از مسیر هوایی بیمار با لوله گذاری سریع فراهم کند. لوله گذاری عبارت است از قرار دادن لوله تراشه در نای بیمار برای کمک به تنفس . امروزه  لوله تراشه به ابزاری استاندارد در زمینه باز کردن مسیرهای هوای تبدیل شده است. زیرا به ریه ها این امکان را میدهد که با فشار تهویه بیشتری باد شوند و از آسپیره شدن مسیر هوایی جلوگیری کنند. در روش های رایج لوله گذاری به صورت مستقیم از لارنگوسکوپ استفاده میشود که ممکن است در بیمار ایجاد ناراحتی و استرس کند.

*گلایداسکوب روشی جدید است که نیازی به شرایط خاص برای مشاهده مسیر نای ندارد و با اعمال نیروی کمتری قابل استفاده است.

* مسیرهای هوایی سخت

مسیرهای هوایی سخت به مسیرهای هوایی گفته میشود که دید بسیار ضعیفی دارند و چاکنای )دستگاه صوتی حنجره متشکل از تارهای صوتی و شکاف بین آنها(  به علت تورم در حنجره، گردن یا مسیرهای هوایی به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست. در این صورت لوله گذاری مستقیم به روش های رایج توسط لارنگوسکوپ امکان پذیر نیست. گلایداسکوب در این موارد روشی مطمئن است که میتواند دیدی شفاف، واضح و real time از حنجره فراهم کند، تا امکان لوله گذاری  مهیا شود.

*ویژگیهای منحصر به فرد گلایداسکوب باعث شده استفاده از آن در زمینه های مختلف روز به روز افزایش پیدا کند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:  دوربین رزولوشن بالا که در محلی مناسب قرار گرفته و دید real time ای از محل لوله گذاری فراهم میکند. امکان 50-60 درجه چرخش برای مشاهده چاکنای قدامی بدون نیاز به استفاده از نور مستقیم، نیاز به نیروی کمتر برای جایگذاری ابزار در مقایسه با لارنگوسکوپ های رایج، امکان تشخیص سریع محل لوله گذاری، مانیتورینگ رنگی و امکان ثبت حالت های ایده آل و مناسب برای لوله گذاری و حتی آموزش حالت های مناسب لوله گذاری، سادگی یادگیری نحوه استفاده از آن.

*کاربردهای کلینیکی : آموزش آناتومی مسیرهای هوایی- لوله گذاری و باز کردن مسیرهای هوایی  - لوله گذاری مجدد در  آمبولیزاسیون ستون فقرات  ICU - تعویض لوله همراه با مانیتورینگ ویدئویی در  ICU - مسیرهای هوایی متورم و...

*نحوه قرار دادن گلایداسکوب ۱- گلایداسکوب بر روی وسط زبان قرار داده میشود، به طوری که اپیگلوت به سرعت قابل رؤیت خواهد بود. ۲- اپیگلوت به صورت غیرمستقیم توسط تیغه در گودی شیار )ناوه( بالا بده میشود. زاویه قرار گرفتن لوله تراشه اهمیت خیلی زیادی دارد. انتهای لوله تراشه باید در زاویه 60 به سمت بالا قرار گیرد تا عملکرد مناسب انجام نشودانتهای لارنگوسکوپ موجود در گلایداسکوب ریز دوربینی قرار دارد که باعث میشود درون مسیرهای هوایی به خوبی قابل مشاهده باشد. در ساختار این ابزار از دیودهایی استفاده شده است که نورهای قرمز و آبی ساطع میکنند و باعث ایجاد کنتراست مناسب در تصاویر میشود، دوربینهای رزولوشن بالا که به صورت چیپ هستند درون یک محافظ پلاستیکی کوچک با ضخامت mm 18 قرار میگیرند. بنابراین تنها با تغییر اندکی در ساختار لارنگوسکوپ های رایج می توان با استفاده از این ریز دوربین ها آرامش بیشتری را به بیمارانی هدیه داد و در عین حال در شرایط بسیار خوب عمل لوله گذاری را انجام داد.

*آشنایی با لارنگوسکوپ Laryngoscope 

حنجره  قسمتی از راه هوائی است که بین دهان و نای قرار دارد و به عنوان تارهای صوتی نیز شناخته شده است. زمانی که بیمار به تنفس مصنوعی نیاز دارد، یک لوله به نام لوله داخل شونده به نای از طریق دهان یا بینی، وارد نای میشود. وقتی لوله کاملا درون نای قرار گرفت، پزشک با استفاده از لارینگوسکوپ، زبان را به آرامی به سمت بالا هدایت میکند تا بتواند از درستی مسیر لوله و هدایت صحیح لوله به سمت ریه ها اطمینان حاصل کند. *لارینگوسکوپ شامل دو بخش است: دسته و تیغه.

تیغه را بر روی پایه scope قرار داده و دو قسمت را محکم به هم وصل کنید. تیغه را در دهان فرد از سمت راست زبان قرار داده و به آرامی زبان را به سمت چپ حرکت دهید. تیغه را به عقب دهان فرد پیش ببرید تا اپی گلوت فرد را ببینید. بعد از استفاده ،در اسرع وقت دستگاه را پاک کنید چرا که تاخیر طولانی مدت سبب خشک شدن و چسبیدن مواد باقی مانده از بیمار روی سطح آن می شود. این ذرات باید با مواد گندزدای قوی تمیز شوند. تیغه را از دسته جدا کنید. بسته به نوع لارینگوسکوپ )فیبر نوری و...) لامپ و یا لوله فیبر نوری را بردارید. در برخی مدل ها، لوله نوری توسط تیغه احاطه شده و امکان جدا کردن آن وجود ندارد.  باتریها را از روی دسته بردارید. در برخی مدلها، باتری ها توسط استرلیزاسیون بخار جدا میشوند.  مراجعه به دستورالعمل سازنده ارجعیت دارد.

*تمیز کردن

هدف: حذف مواد باقی مانده و کاهش تعداد میکروارگانیسمها از روی دسته و تیغه

پارچه تمیزی را در ظرف آب که حاوی 3 تا5 قطره صابون ضد باکتری است، قرار دهید. باتری ها را از دستگاه خارج کرده و کل دستگاه را به مدت ۲ دقیقه در آب صابون فرو برید. سپس با استفاده از مسواک، تیغه را تمیز و از پارچه برای برداشتن هرگونه ترشحات موجود بر روی  scope  اتصالات تیغه و دسته استفاده کنید. در ظرف دیگری مقداری الکل ریخته و دستگاه را در آن غوطه ور سازید و اجازه دهید یک ساعت در همین وضعیت بماند. سپس آن را خارج کرده و بر روی حوله ای تمیز قرار دهید تا کاملا خشک شود.

*استرلیزاسیون و ضدعفونی قوی

هدف: جلوگیری از انتقال بیماری در طول لارینگوسکوپی و از بین بردن هر گونه میکروارگانیسم باقی مانده از مرحله قبل.

 اگر استریل کردن تیغه و دسته توسط شرکت سازنده منع شده باشد، استرلیزاسیون را در دمای پایین مثلا با استفاده از اکسید اتیلن انجام دهید. در برخی  مدل ها برچسبی با عنوان

 steam-autoclavableدرج شده است، قرار دادن این دستگاه ها در معرض استریل بخار میتواند نتایجی از جمله کاهش عملکرد آن و آسیب جدی را به دنبال داشته باشد.

برای ضدعفونی، دسته و تیغه را به طور کامل در مایع شیمیایی گندزدای ذکر شده در دفترچه راهنمای دستگاه قرار دهید. البته به جز مواردی که قراردادن کامل آنها منع شده است. سپس دسته و تیغه را با آب شست و شو دهید. بعد از این مرحله، به کمک حوله یا پارچه ای تمیز و بدون پرز دسته و تیغه را کاملا خشک کنید.

*نکات قابل توجه

اگر بعد از تمیز کردن دستگاه و اتصال مجدد تیغه به دسته، لارینگوسکوپ مشکل داشت راه هایی جهت رفع آن وجود دارد:

اگر هیچ نوری مشاهده نمیشود، چند احتمال میتواند وجود داشته باشد:

۱-  لامپ به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد

۲ - باتری دستگاه تمام شده

۳-  کنده شدن کروم روی تیغه

راه حلها

از باتریهای جدید استفاده کنید.

لامپ را تعویض کنید.

در صورتی که لارینگوسکوپ هنوز کار نمیکند، مسیر الکتریکی باید بررسی شود.

Electrical meter بهترین وسیله برای بررسی این موضوع است اما اگر شما به همچین وسیله ای دسترسی ندارید، روشی دیگر و ساده تر پیشنهاد میشود.

یک قطعه سیم به طول 6 اینچ را برداشته و هر دو انتهای عایق آن را لخت کنید. یک انتهای سیم را دور لامپ چراغ قوه ببندید سپس پایه لامپ را به سمت بالا )ترمینال مثبت( باتری و سر دیگر را به سمت پایین )ترمینال منفی( نگه دارید. لامپ در صورت عبور جریان روشن خواهد شد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما