جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

آشنایی با اجزای جعبه کمک های اولیه

۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

جعبه کمک های اولیه از مهمترین تجهیزاتی است که باید در تمام خانه ها، مدارس، ادارات، اتومبیل ها و ورزشگاه ها وجود داشته باشد. جعبه کمک های اولیه را می توان نوعی کلینیک کوچک سیار دانست که با در بر داشتن انواع تجهیزات پزشکی ضروری می توانند در مواقع خطر و اضطراری به کم افراد بیایند و از شدت آسیب وارده بکاهند. بنابراین بسیار مهم است که تجهیزات درون این جعبه ها تکمیل باشد. اما این جعبه ها از چه نوع تجهیزاتی تشکیل شده اند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این تجهیزات را بررسی کنیم.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه شوک خودکار با قیمت مناسب را از دست ندهید.

نکات مهم استفاده از جعبه کمک های اولیه

  • قبل از اینکه سراغ اقلام جعبه کمک های اولیه برویم باید نکاتی را در این باره مرور کنیم؛
  • بسیار مهم است که اقلام درون جعبه کمک های اولیه تا حد امکان کامل باشند.
  • تاریخ انقضای اقلام موجود در جعبه کمک های اولیه باید همواره چک شوند.
  • جعبه کمک های اولیه را هیچ گاه در دسترس کودکان قرار ندهید.
  • در صورت اتمام یکی از اقلام آن را سریعا جایگزین کنید.
  • از برچسب های کوچک به عنوان راهی برای تشخیص سریع داروها استفاده کنید
  • قبل از استفاده اقلام موجود در جعبه کمک های اولیه شرایط بیمار از جمله ناراحتی های قلبی، وضعیت حاملگی و بیماری هایی چون تنگی نفس و بیماری های معده را چک کنید.
  • عوارض داروها را قبل از استفاده مطالعه کنید

محلول ضد عفونی کننده بتادین

محال است که در جعبه کمک های اولیه نتوان محلول ضد عفونی کننده بتادین را پیدا کرد. زمانی که عضوی از بدن دچار جراحت و خراشیدگی شود باید سریعا با استفاده از بتادین نحل آسیب دیده را شستشو داد. این ماده می تواند انواع باکتری های گرم، ویروس ها و انواع میکرو ارگانیسم ها را از بین می برد و احتمال عفونت را کاهش می دهد. باید دقت داشتن که فقط اطراف زخم با این محلول پاکسازی شود و جلوی نفوذ ان به درون زخم گرفته شود.

چسب زخم و گاز استریل

یکی از مهمترین تجهیزات پزشکی که می تواند در سریع ترین زمان ممکن جلوی خونریزی و جراحت وارد را بگیرد گاز استریل و چسب زخم است. ممکن است جراحت در سطح کوچیکی رخ داده باشد و ممکن است این جراحت وسعت بیشتری داشته باشد. بنابراین وجود این دو قلم در جعبه کمک های اولیه بسیار مهم و ضروری می باشد. شما در زمان جراحت باید با استفاده از گاز استریال و محلول ضد عفونی کننده بتادین محل زخم را تمیز کنید و بعد روی آن را با چسب زخم بپوشانید.

الکل سفید

الکل سفید از مهمترین تجهیزات پزشکی است که نقش ضد عفونی کننده قوی را دارد. وجود این ماده در جعبه کمک های اولیه بسیار ضروری است.

کرم هیدروکورتیزون

چنانچه قسمتی از بدن تحت هجوم حشرات گزنده قرار گرفته باشد و دچار خارش، التهاب و سوزش شود باید از این کرم استفاده شود تا التهاب ایجاد شده کاهش پیدا کند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اکو قلب جنین با قیمت مناسب را از دست ندهید.

ژل ضد عفونی کننده

برای استفاده از تجهیزات درون جعبه کمک های اولیه قبل از هر چیز باید دستان خود را ضد عفونی کنید. اگر بخواهید با همان دست های آلوده که در کوهستان یا پیک نیک بوده اید دست به این تجهیزات بزنید بنابراین احتمال بروز عفونت زیاد خواهد بود.

دستکش لاتکس

شما باید برای انجام پانسمان از دستکش استفاده کنید. حتی زمانی که ژل ضد عفونی کننده هم در دسترس باشد باید از دستکش لاتکس برای بستن زخم استفاده کنید. کافی ست روی دست شما نیز یک جراحت یا زخم کوچک قرار داشته باشد تا زمینه برای انتقال آلودگی فراهم گردد. بنابراین به همراه داشتن دستکش لاتکس را فراموش نکنید.

سرم نمکی فیزیولوژی

سرم نمکی یکی از مهمترین تجهیزات جعبه کمک های اولیه است که برای شستشوی زخم کاربرد دارد. زمانی که زخم را به محلول های ضد عفونی کننده آغشته ساختید باید از سرم نمکی فیزیولوژی استفاده کنید تا زخم را شستشو دهید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه تست استرس با قیمت مناسب را از دست ندهید.

ژل و پماد سوختگی

 برای درمان سوختگی باید سریعا به پزشک مراجعه شود اما ممکن است در کوه یا در سفر باشید. بنابراین باید از جعبه کمک های اولیه کمک بگیرید و با استفاده از ژل و پماد سوختگی اقدام به درمان بخش آسیب دیده به طور موقت نمایید. این پمادها می توانند جلوی گسترش سوختگی و عمیق تر شدن آن را بگیرند.

دستمال مرطوب

دستمال مرطوب می تواند یکی از تجهیزات مفید و مهم برای نظافت کردن دست ها قبل از شروع پانسمان و یا تمیز کردن اطراف محل آسیب دیده باشد. زمانی که آب در دسترس نباشد می توان از دستمال مرطوب استفاده کرد که عمدتا حاوی چند درصد الکل هم می باشند.

محلول شستشوی چشم

محلول لنز شور می تواند یکی از تجهیزات ضروری در جعبه کمک های اولیه باشد. این محلول حاوی آب مقطر می باشد و برای درمان آسیب دیدگی های چشمی می تواند موثر واقع شود. این محلول ها درون بطری های کوچک نگهداری می شوند بنابراین فضای زیادی از جعبه را نخواهند گرفت.

انواع قرص های ضروری در جعبه کمک های اولیه

هیچ گاه جعبه کمک های اولیه را بدون قرص های مسکن حمل نکنید. آسپرین، استامینوفن، ژلوفن، مفنامیک اسید و ایبوپروفن از مهمترین مسکن هایی هستند که وجود آن ها در جعبه کمک های اولیه ضروری است.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه الکتروانسفالوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

از دیگر قرص های ضروری در این جعبه می توان به قرص رانیتیدین برای درمان سوزش معده و تهوع، قرص دیفنوکسیلات برای دل درد و اسهال، قرص استازولامید برای کاهش بی خوابی و سر درد در ارتفاع، قرص آنتی هیستامین و دکونژستانت برای رفع آلرژی و حساسیت و انواع قرص های دیگر همچون دیازپام رکتال، مترونیدازول و قرص متوکلوپرامید اشاره کرد.

کرم آنتی بیوتیک

کرم آنتی بیوتیک کمک می کند تا زخم ها دچار عفونت نشوند بنابراین قبل از پانسمان باید اطراف زخم از این کرم استفاده کرد.

موچین

چنانچه یک تراشه یا جسم کوچک مانند خار یا تیغ درون زخم فرو رفته باشد باید با استفاده از موچین اقدام به بیرون کشیدن آن نمایید.

پودر OSR

این پودر از دهیدارته شدن بدن در زمان اسهال جلوگیری می کند و به نوعی جبران کننده آب و نمک از دست رفته بدن می باشد.

پماد تترا سایکلین

این پماد برای درمان سوختگی، تبخال، بخیه و درمان جوش کاربرد دارد و برای درمان های موضعی و عفونت های چرکی استفاده می شود.

پماد جناتامایسین

این پماد مخصوص درمان عفونت های چشمی، پلکی و درمان زخم قرنیه و مجاری اشکی می باشد.

سایر اقلام مورد نیاز در جعبه کمک های اولیه

از دیگر اقلامی که باید در جعبه کمک های اولیه یافت شود می توان به پنبه، کیف یخ، کیسه آب گرم، تب سنج، قیچی و پنس، سرنگ بهداشتی، صابون و حوله و کبریت اشاره کرد.

نتیجه گیری

تجهیزات درون جعبه کمک های اولیه می توانند نقش منجی را در مواقع اضطراری بازی کنند. این تجهیزات دارای اثربخشی سریع هستند و توسط سازمان بهداشت جهانی تایید مورد تایید می باشند. هر چه جعبه کمک های اولیه دارای اقلام بیشتری باشد طبیعتا در زمان خطر می تواند یاری رسانی بهتری ارائه دهد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما