جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

انواع تجهیزات سنجش قد و وزن

۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

زمانی که به مراکز بهداشت مراجعه می کنید به عنوان یکی از اولین پارامترهای مورد سنجش اقدام به اندازه گیری قد و وزن شما می نمایند. این پارامترها برای کارشناسان تغذیه بسیار مهم است. در واقع قد و وزن دو مولفه ای هستند که از آغاز تولد تا سنین جوانی و میانسالی و حتی سنین پیری مورد سنجش می باشد. در ادامه قصد داریم پیرامون انواع تجهیزات سنجش قد و وزن به گفتگو بپردازیم. همراه ما باشید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه الکترومیوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

انواع تجهیزات سنجش قد و وزن

چرا این مولفه ها دائما در حال تغییر هستند و میزان سلامت افراد باید با توجه به این دو مولفه سنجیده شود. تغییرات وزن عمدتا بیش از تغییرات قد است با این حال قد افراد نیز تا سن خاصی افزایش می یابد و از سنین میانسالی به بعد به تدریج کاهش می یابد. رشد طولی استخوان ها و سایش استخوان ها و مفاصل موجب افزایش و کاهش قد خواهد شد.  اهمیت قد و وزن به قدری ست که انواع مختلفی از تجهیزات برای سنجش این فاکتورها اختراع شده اند.

ترازوی عقربه ای سنجش وزن

این مدل از ترازو را احتمالا در مراکز بهداشت زیاد دیده اید. شاید هم در منزل تان از این ترازو استفاده می کنید. ساده ترین نمونه از دستگاه سنجش وزن، ترازوی عقربه ای می باشد. ترازوی عقربه ای دارای دو نوع مختلفی کفی و ایستاده می باشد که هیچکدام برای کار کردن به باتری نیاز ندارند.

  • ترازوی عقربه ای کفی

این ترازوی کلاسیک دارای ساختاری مکانیکی می باشد و با قرار گرفتن فرد روی کفه ی میانی آن، عقربه دستگاه وزن فرد را نشان خواهد داد. تنها نکته ای که در مورد این ترازو وجود دارد این است که دقت آن به اندازه ترازوهای دیجیتال نیست و شاید نتوانید قسمت اعشاری وزن را به خوبی متوجه شوید. سطح این ترازو ها عمدتا از جنس پلاستیک فشرده می باشد و دقت آن ها چیزی در حدود 500 گرم است. بنابراین ممکن است وزن سنجیده شده توسط ترازوهای کلاسیک نیم کیلو کمتر یا بیشتر باشد. از مزیت های خوب این نوع ترازو می توان به قیمت اقتصادی و ابعاد کوچک آن ها اشاره کرد.

  • ترازوی عقربه ای ایستاده

نوع دیگری از ترازوی عقربه ای وجود دارد که ساختار آن به صورت ایستاده می باشد. بدین شکل که صفحه نمایش وزن به جای اینکه زیر پای شما قرار داشته باشد در ارتفاع بالاتری هم عرض با قفسه سینه تان واقع شده است. این ترازو برای سهولت در جابجایی دارای چرخ های غلتان هستند و ظرفیت سنجش وزنی آن ها بیشتر از نمونه های کفی می باشد. این ترازوها می توانند دارای کد بندی BMI باشند و وضعیت کمبود وزن، نرمال بودن وزن و یا چاقی و اضافه وزن را مشخص کنند. با استفاده از این ترازو می توان با دقت بیشتری برنامه تغذیه ای برای آن ها تدارک دید. این دستگاه دارای یک خط کش تعیین قد می باشد که امکان اندازه گیری قد فرد توسط آن مهیا شده است.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه الکتروانسفالوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

ترازوی وزن نوزاد

ترازوهای اندازه گیری وزن نوزاد باید حتما از نوع دیجیتال باشند چرا که وزن نوزادان بسیار کم است و باید با دقت بالایی این وزن مشخص شود. این ترازو ها دارای یک میز هستند که نوزاد روی آن قرار می گیرد. بهره مندی از ایمنی بالای این میزها از مهمترین ویژگی های ترازوی وزن نوزاد است. کافی ست نوزاد را روی ترازو قرار دهید تا ترازو روشن شود.

صندلی ترازویی

نوع دیگری از ترازو وجود دارد که مختص افراد کهنسال و سالمند می باشد. این ترازو ها همچنین برای افرادی که دارای معلولیت هستند استفاده می شود. کافی ست فرد روی صندلی تعبیه شده در ترازو بنشیند. این ترازو ها با ساختاری ارگونومیک و به صورت چرخ دار طراحی می شوند تا حمل و جابجایی آن ها ساده باشد. این صندلی ها قابلیت اتصال به سیستم های کامپیوتری و پرینتر را دارند و می توانند اضافه وزن یا کمبود وزن بیمار را نشان دهند.

ترازوی دیجیتالی کفی

ترازوهای دیجیتالی دارای یک کفی شیشه ای و یک نمایشگر دیجیتالی هستند و با استفاده از باتری کار می کنند. با ایستادن فرد روی ترازو وزن او نمایش داده خواهد شد. دقت این ترازوها از انواع کلاسیک بیشتر است و طراحی زیباتری دارند.قیمت این ترازو ها با توجه به کارایی و برندشان متفاوت خواهد بود.

ترازو و قد سنج دیجیتالی ایستاده

ترازو و قد سنج دیجیتالی ایستاده یکی از انواع دستگاه های سنجش همزمان قد و وزن می باشد که دارای شاخص BMI هستند و از یک کفی مسطح و با دوام بهره مند می باشند. کافی ست بیمار روی کفی بایستد تا فرآیند محاسبه وزن او صورت پذیرد. کم مصرف بودن این ترازو ها از مزایای آن ها می باشد. بنابراین به هنگام خرید ترازو قد سنج دیجیتالی به میزان مصرف آن ها توجه داشته باشید. پایه این دستگاه عمدتا قابل تنظیم می باشد و از قد سنج پیشرفته و دقیق اولتراسونیک بهره مند هستند.

ظرفیت سنجش وزنی این ترازوها از نمونه های کلاسیک کفی و ایستاده بیشتر است. نمونه های پیشرفته از این ترازوهای دیجیتال می توانند به پرینتر وصل شوند و با استفاده از ریموت کنترل مدیریت شوند. عمده مصرف این ترازوها در مراکز بهداشت، باشگاه های ورزشی، داروخانه ها، بیمارستان ها و مطب های تغذیه می باشد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سنجش پوکی استخوان با قیمت مناسب را از دست ندهید.

قد سنج

قد سنج ها دارای انواع مختلف دیجیتالی و آنالوگ هستند و عمدتا در کنار دیوار تعبیه می شوند. البته مکان قرار گرفتن آن ها با توجه به نوع و کاربردشان متفاوت است. قد سنج ها دارای انواع دیجیتالی، دیواری و قد سنج های مخصوص نوزاد می باشند. قد سنج های دیواری را با استفاده از پیچ به دیوار متصل می کنند. این قد سنج ها امکانات خاصی ندارند و تنها اندازه قد را نشان می دهند. در حالی که قد سنج های دیجیتالی دارای امکاناتی چون پرینت اتوماتیک، کالیبراسیون اتوماتیک، ریموت کنترل، حالت خاموشی اتوماتیک و سیگنال های صوتی و نور پس زمینه هستند و دقت آن ها نیز بسیار بیشتر از نمونه های دیواری است.

در مورد قد سنج های مختص نوزاد نیز باید گفت که این قد سنج ها دارای دو جایگاه مشخص برای قرار گرفتن سر و پای نوزاد دارند و برای اندازه گیری قد نوزاد کافی ست او را روی تشک مخصوص قد سنج قرار دهید. دقت این قد سنج ها چندان بالا نیست و می توانند تا حدود یک متر را اندازه گیری کنند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه BMD با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

نتیجه گیری

انواع مختلفی از دستگاه های سنجش قد و وزن در بازار وجود دارد که هر کدام دارای ساختار خاص خود می باشند. دقت این تجهیزات در اندازه گیری قد و وزن با هم متفاوت است و از لحاظ دوام و ماندگاری نیز با هم تفاوت دارند. تنوع در ظرفیت سنجش وزنی، میزان دقت و دوام و استحکام موجب شده این تجهیزات قیمت های متنوعی داشته باشند. برخی از این تجهیزات مختص بزرگسالان و برخی دیگر مختص اطفال است. بنابراین هر مرکز درمانی باید با توجه به نیازهای بالینی همان مرکز اقدام به خرید تجهیزات سنجش قد و وزن نماید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه دانسیتومتری استخوان با قیمت مناسب را از دست ندهید.

از جمله تجهیزات مختلفی که برای سنجش قد و وزن استفاده می شوند می توان به ترازوی ستونی، میله قد سنج تلسکوپی، ترازوی قپانی، تراز و قد سنج دیجیتالی، ترازوی دیجیتالی تاشو، صندلی ترازویی، ترازوی عقربه ای و متر روتختی اشاره کرد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما