جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

بررسی نحوه عملکرد قوزک بند و زانو بند و روش های استفاده از آن

۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

آسیب دیدگی در هر نقطه ای از بدن می تواند بسیار دردناک باشد و کیفیت زندگی را کاهش دهد. این درد اگر در ناحیه زانو یا قوزک پا باشد نه تنها دردهای شبانه شما را بسیار آزار خواهد داد بلکه انجام فعالیت های روزمره زندگی نیز مختل خواهد شد. به همین دلیل است که افراد سالمند و ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی های مفصلی در ناحیه مچ پا یا زانو شده اند از زانو بند و قوزک بند استفاده می کنند. در ادامه با ما باشید تا پیرامون قوزک بند و زانو بند و روش های استفاده از این تجهیزات به گفتگو بپردازیم.

این تجهیزات کمک می کنند تا استحکام و پایداری در این مفاصل ایجاد شود و با ایجاد حمایت و گرما در نقطه آسیب دیده از وارد شدن فشار به آن جلوگیری می کنند. بنابراین فرد آسیب دیده درد کمتری را در این نواحی حی خواهد کرد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه مانیتورینگ قلبی ریوی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

استفاده از زانو بند در زمان آسیب دیدگی زانو

ماهیچه ها و رباط های مفصل زانو شدیدا مستعد آسیب دیدگی هستند. زانو بند لزوما مورد استفاده افراد سالمند قرار نمی گیرد. افرادی که دارای رباط و مفاصل ضعیفی هستند باید از زانو بند استفاده کنند تا در نقاط آسیب دیده پایداری بیشتری ایجاد شود و انجام فعالیت های حرکتی برایشان ساده تر گردد. آرتروز زانو، پارگی رباط، پارگی لیگامان صلیبی قدامی، پارگی لیگامنت چرخشی خلفی، پارگی لیگامنت های جانبی، در رفتگی زانو و آسیب های مینیسک از جمله مواردی هستند که زانو بند در آن ها کاربرد دارد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه شوک قلبی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

کاربردهای زانو بند چیست؟

اگر به تازگی عمل جراحی زانو انجام داده اید باید از این تجهیزات استفاده نمایید. تا چند ماه بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود که بدون استفاده از این تجهیزات حرکت کنید. بنابراین اگر در دوران نقاهت هستید باید حتما از زانو بند استفاده نمایید. زانو بند از جمله تجهیزاتی است که ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها، دوندگان، والیبالیست ها و بسکتبالیست ها به خوبی با آن آشنایی دارند چرا که صدمات وارده در این ورزش ها عمدتا در این نواحی می باشد. چنانچه دچار آسیب دیدگی های مفصلی در حین ورزش شده اید باید از زانو بند استفاده کنید تا ناحیه آسیب دیده سریع تر بهبود یابد.

برخی از زانو بندها که به آن ها زانو بند پروفیلاکتیک گفته می شود برای پیشگیری از آسیب های احتمالی توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند. حفاظت از رباط و جلوگیری از تغییر شکل زانو در ورزش هایی مانند اسکی، دو، والیبال از جمله اهداف استفاده از این نوع زانو بندها می باشد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه دفیبریلاتور با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

در چه مواردی از قوزک بند استفاده می شود؟

از قوزک بند استفاده می شود تا مچ پای آسیب دیده تحت حمایت، فشرده سازی و ثبات در این ناحیه قرار گیرد. از قوزک بند همچنین برای کاهش ورم و التهاب در ناحیه مچ پا استفاده می شود. هدف از استفاده قوزک بند افزایش حرارت در نقطه آسیب دیده و کمک به بهبود جریان و گردش خون در این ناحیه می باشد. بنابراین میزان درد حس شده در ناحیه قوزک پا کمتر خواهد شد.

استفاده از قوزک بند می تواند با هدف پیشگیری از آسیب های احتمالی نیز صورت پذیرد. به ویژه ورزشکارانی که در رشته هایی مانند تنیس و دو فعالیت می کنند ممکن است دچار پیچ خوردن پا و رگ به رگ شدن قوزک شوند. در این شرایط باید از قوزک بند استفاده شود تا شرایط بهبود مهیا گردد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه AED با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

کاربردهای قوزک بند چیست؟

درمان التهاب تاندون، درمان بی ثباتی مچ پا، جلوگیری و درمان پیچ خوردگی پا، حمایت از مچ پا بعد از انجام جراحی، تسکین درد مچ پا با گردش بهتر جریان خون، درمان درد نقرس، درمان آسیب های وارده در حین ورزش های حرفه ای و تقویت عضلات مچ پا از جمله کاربردهای قوزک بند می باشد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه شوک خودکار با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

نحوه استفاده از قوزک بند

نکته مهمی در به کار بردن زانو بند و قوزک بند وجود دارد این است که باید به این تجهیزات به چشم تجهیزات کمکی نگاه کرد. آن ها به تنهایی قادر به درمان آسیب های مفصلی نیستند و نقش پشتیبان را دارند. استفاده از زانو بند و قوزک باند باید همراه با انجام ورزش و فعالیت های فیزیوتراپی صورت پذیر تا اثربخش آن افزون گردد. برای استفاده از قوزک بند باید آن را همچون یک جوراب به پا کنید. قوزک بند ها همچون جوراب هایی هستند که به صورت نصفه پوشیده می شوند و با ایجاد فشاری اندک روی مچ پا موجب تثبیت مچ خواهد شد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

روش استفاده از زانو بند

زانو بند نیز دقیقا کار قوزک بند را با مفصل زانو انجام می دهد. زانو بندها را باید مانند جوراب به پا کنید و آن ها را تا مفصل زانو بالا بکشید. برخی از زانو بندها از ساق پا نیز حمایت به عمل آورند. نوع زانوبندی که استفاده می کنید به میزان و نوع آسیب دیدگی زانو بستگی دارد. به عنوان مثال نمونه از زانو بند ها که به زانو بندهای پروفیلاکتیک معروف هستند از زانوان شما در برابر آسیب های احتمالی محافظت به عمل می آروند. آن ها در واقع نقش پیشگیرانه دارند. ورزشکارانی که در رشته های ورزشی حساس مانند والیبال، اسکی و دو فعالیت می کنند از این نوع زانو بندها استفاده می کنند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو بیمارستانی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

انواع زانو بندها

زانوبند ها دارای انواع مختلفی هستند. آن ها بر اساس شرایط مفصلی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند؛

  • زانوبندهای آرتروز مفصلی؛ این زانوبندها برای کاهش درد آرتروز استفاده می شوند.
  • زانوبندی های ACL؛ این زانوبندها برای جلوگیری از آسیب های رباط و بهبود پارگی ACL و پشتیبانی زانو استفاده می شوند.
  • زانوبندی های ورزشی؛ این زانو بند ها توسط ورزشکاران استفاده می شود تا آسیب های ورزشی درمان شود.
  • زانوبندی های دوران نقاهت؛ این زانوبندها بعد از عمل جراحی استفاده می شوند و حرکت زانو را محدود می کنند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو آزمایشگاهی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

انواع قوزک بند پا

قوزک بند با هدف ثابت نگه داشتن مچ پا استفاده می شود. استفاده از قوزک بند منجر به کاهش التهاب و درد و بهبود جریان خون خواهد شد. انواع مختلفی از قوزک بند پا وجود دارد؛

  • قوزک بند کشی؛ همانند جوراب کشی است و پا کردن آن دقیقا مشابه پا کردن جوراب می باشد، هدف از استفاده این نوع قوزک بند تقویت مچ پا و حفظ انعطاف مفصل است.
  • قوزک بند آتل دار؛ در آسیب های شدید همچون نقاهت دوران شکستگی از این نوع قوزک بند استفاده می شود که با استفاده از چسب بسته می شود.
  • قوزک بند لیگامانی؛ این قوزک بند سبک است و در کفش نیز می توان از آن استفاده کرد. دارای بند قابل تنظیم است و برای کاهش درد پیچ خوردگی پا استفاده می شود.
  • قوزک بند سیلیکونی؛ با این قوزک بند تاندون آشیل توسط پد سیلیکونی حمایت می شود و رگ های متورم شده ماساژ داده می شوند.
  • قوزک بند ورزشی؛ مورد استفاده ورزشکاران است.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه تست استرس با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

نتیجه گیری

مفاصل زانو و قوزک پا جزو مهمترین مفاصل بدن هستند چرا که تمام وزن بدن روی آن ها قرار دارد و اگر دچار آسیب دیدگی شوند به شدت کیفیت زندگی تان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. آسیب دیدن زانو و قوزک می تواند منجر به کاهش قدرت و انعطاف پذیری عضلات، رباط ها و بافت ها و ماهیچه های اطراف شوند. برای پشتیبانی و گرم نگه داشتن این مفاصل و تسریع روند بهبود آن ها باید از زانو بند و قوزک بند استفاده شود. نوع زانو بند و قوزک بند باید متناسب با نوع آسیب وارده باشد تا اثربخشی داشته باشد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما