جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

همه چیز در مورد لیزر درمانی (laser therapy) و کاربردهای آن

انواع لیزر

لیزر چیست :

کلمه لیزر Laser مخفف (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) بوده و به معنای تقویت نور بوسیله نشر تابشی تحریک شده می باشد. نور معمولی مرکب از چند انرژی نورانی مرئی و نامرئی است که از اشعه ماورای بنفش با کمترین طول موج‌ها تا اشعه مادون قرمز با بیشترین طول موج را در برمی‌گیرد، ولی لیزر تنها از یک نوع انرژی نورانی با طول موج مشخص ساخته شده است. بنابراین یک نور تک رنگ است. تفاوت دیگر لیزر با نور معمولی انرژی آن است که گاهی حتی چند هزار برابر نور معمولی می‌تواند انرژی داشته باشد. بالاخره ویژگی سوم لیزر دقت و پایین بودن خاصیت انتشار نور است، به طوری که در دستگاه‌های دقیق لیزری نور تابیده شده در فاصله چند صد متری کاملا سیر مستقیم خود را حفظ می‌کند و شعاع دایره محل تابش در نزدیکی منبع لیزر تقریبا مساوی شعاع تابش در چند صد متری منبع است.

اساس کار لیزر

تاریخچه لیزر :

انیشتین نخستین دانشمندی بود که مقوله لیزر را در قالبی علمی مطرح کرد و در سالهای بعد از آن آمریکاییها و روسها در طول جنگ سرد تحقیقات و پژوهشهای متعددی در مورد چگونگی بکارگیری لیزر در صنایع جنگی انجام دادند. نخستین لیزر طبی به نام Robust که در قالب یک ماشین ثابت با حجمی سنگین و در اندازه‌ای بزرگ طراحی شده بود در درمان های جراحی مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن جهان طب شاهد تکامل سریع و غیر منتظره در تولید انواع لیزر طبی و ارائه شدن نسل های مختلف لیزر به جامعه پزشکی بوده به رغم اشکال متنوع و چند کاره بودن دستگاه لیزر در حوزه‌های مختلف پزشکی یک اصل اساسی از ابتدا تا کنون هرگز تغییر نکرده و آن بکار گیری بهینه از انرژی حاصل از لیزر در حوزه‌های مختلف علمی ، پزشکی ، جراحی و زیباسازی پوست می‌ باشد.

ایده اولیه لیزر پزشکی، هنگامی که اولین لیزر گاز کربنیک توسط پاتل اختراع شد مطرح گردید. طول موج منتشر یافته از لیزر گاز کربنیک 10.6 میکرو است. این طول موج به جهت قرار گرفتن در ناحیه مادون قرمز به راحتی توسط بافت که حدود 80% آن را آب احاطه کرده است جذب می‌شود.کاربردهای پزشکی لیزر برا ساس برهم کنش فوتون‌های لیزر با بافت می‌باشد. این نوع برهم کنش به پارامترهای مختلفی از جمله توان لیزر، طول موج و خواص اپتیکی بافت بستگی دارد.

لیزر درمانی بر اساس طول موج نور بکار گرفته شده و توان آن به انواع لیزر کم توان یا لیزر سرد که معمولاً توانی کمتر از ۵۰۰ میلی وات و گاهاً تا ۱۰۰۰ میلی وات دارند و نیز لیزر با توان متوسط که معمولاً قدرت خروجی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی وات داشته و نیز لیزر های پر توان یا High Intensity که توان های بالاتر از ۵۰۰۰ میلی وات دارند تقسیم می شود.

 

تقسیم بندی کلی برخورد نور با بافت بدن :

  •  Non disturbing : در این اثر بافت زنده در برخورد با نور تغییر نمی‌کند.
  •  Photodestructive : در این فرآیند فوتون برخوردی با بافت ایجاد حرارت کرده و نهایتا منجر به نابودی بافت می‌شود. این فرآیند خود شامل تقسیم بندی دیگری می‌شود.
  •  Photochemical effect : فوتون جذب شده توسط بافت جهت واکنش شیمیایی بکار گرفته می‌شود. در این فرآیند انرژی جذب شده باعث تغییراتی در ساختار مولکول خواهد شد. جذب پرتو ماورائ بنفش توسط پوست یکی از این اثرات است.
  • Thermal effect : در این پدیده فوتون‌های باریکه نور لیزر بر روی بافت متمرکز شده و با آن یک واکنش حرارتی ایجاد می‌کند. میزان شدت تابش بر روی بافت سبب می‌شود که حرارت زیادی بر روی بافت ایجاد شود. این میزان حرارت به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند بافت را تخریب کند. این پدیده سبب شده است که لیزر به عنوان یک چاقوی جراحی نقش ارزنده‌ای در بسیاری از عملهای پزشکی ایفا نماید.

لیزر

 

اثرات لیزر بر روی بدن :

  • تحریک سلولی: لیزر باعث تشدید رشد و ترمیم مجدد سلول در پوست ، اتصالات ، مفاصل ، بافتها و ... می‌ گردد.
  • افزایش فعالیت بافتها: تولید سلولهای زایا افزایش تولید آنزیمها و پروستا گلاندینها و ... را باعث می‌ شود.
  • ترمیم و تشدید فعالیت DNA : لیزر در RNA بافت کلاژن تغییراتی را ایجاد می‌ نماید.

 

آثار ضد التهابی لیزر :

  • کاهش بافت فیبروز: درمان زخم ها توسط لیزر امکان پذیر می‌ باشد.
  • آثار استریلیزاسیون و میکروب کشی
  • اثرات ضد ویروسی
  • تحریک فعالیتهای بافت عصبی
  • افزایش قدرت دفاعی بدن: تولید اینترفرون (مولکول واسطه در سیستم ایمنی) را باعث می‌شود.
  • تقویت نمودن رشد مجدد موها
  • کاهش دادن رشد موها و محو موهای ناخواسته
  • ایجاد واسکولاریزاسیون: شکل گیری عروق جدید خونی که باعث خونگیری بهتر بافتها می‌ گردد را باعث شده که این خاصیت لیزر عامل اساسی در جوان شدن مجدد پوست می‌ باشد.
  • افزایش تراکم بافتی با لیزر

کاربردهای لیزر در بیماری های مختلف :

  • بیماری های مفاصل و عضلات:

یکی از کاربرد های بسیار شایع لیزردرمانی در بیماری های مفاصل است و در بیماری های مختلفی نظیر آرتروزها، روماتیسم مفصلی،روماتیسم های سرونگاتیو، فیبرومیالژی، اسپوندیلیت آنکلیوزان ، دردها و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان، التهاب مفصل تمپوروماندیبولر ، دردهای کمری ، در آسیبهای ورزشی ، در رفتگی ها و التهابات غلاف کپسول مفصلی، التهاب و تورم حاصل از پیچ خوردگی مفاصل و… کاربرد دارد.

دربیماریهای مفصلی دو پاتولوژی عمده وجود دارد ۱- آسیبهای ا لتهابی ناشی از ضربه های مکانیکی مثل میکرو تروماهای ناشی از آرتروز در زانو ۲- آسیبهای التهابی ناشی از واکنشهای سیستم ایمنی مانند التهاب مفاصل در آرتریت روماتوئید و دیگر بیماریهای خود ایمن مفصلی.

باتوجه به اثرات لیزر مانند اثر ضد التهاب، ضد درد ، تسریع روند ترمیم بافتی و متعادل سازی فعالیت سیستم اتوایمون، میتوان از میزان التهاب مفصلی کاست و باعث افزایش دامنه حرکتی در مفصل درگیر شد. از طرف دیگر در آسیب های مفصلی، عضلات اطراف مفصل نیز در گیر شده و در آنها نقاط ماشه ای تشکیل می شود که در بسیاری از مواقع منجر به درد انتشاری و تیر کشنده همراه با محدودیت بیشتر مفصل می شود. افزایش خونرسانی که توسط لیزر در این نقاط صورت می گیرد، نقش عمده ای در کاهش درد و برطرف کردن این نقاط دارد.

  • بیماری های قلب وعروق:

از لیزر درمانی در درمان بیماری های ایسکمی قلبی ، فشارخون، ضایعات انسدادی عروق ، آترواسکلروزیس، واریس، ترومبوفلبیت ، آمبولی ریه، بیماری رینود، بیماری برگر، آریتمی های قلبی و کاهش مصرف داروهای قلبی استفاده می شود.

از آنجا که لبزر درمانی باعث ایجاد گشادی عروق ، رگ سازی جدید، افزایش گردش خون موضعی و درناژلنفاوی ، کاهش پلاک های آترو آمبولی و تجمع پلاکتی، افزایش متابولیسم هوازی می شود در این دسته از بیماریها به کار گرفته می شود.

  • بیماری های گوش وحلق و بینی:

از لیزر درمانی در درمان سینوزیت، وزوزگوش ، عفونتهای گوش میانی، پارگی پرده گوش ، تورم و التهاب مکرر لوزه ها و لوزه سوم، رنیت آلرژیک، استوماتیت ،التهاب غده پاروتید، آرتریت مفصل تمپروماندیبولر، کاهش تورم و ادم ناشی از دستکاری های جراحی حلق و حنجره، ادم بدنبال جراحی رینوبلاستی و جراحی های فک و صورت استفاده می شود. از اثرات ضد التهاب ، ضددرد، افزایش درناژلنفاوی ، متعادل سازی سیستم ایمنی و… در این بیماری ها استفاده می شود.

  • بیماری های زنان و زایمان :

لیزر درمانی در درمان درد های مزمن لگن ، عفونتها و زخمهای واژینال، کیستهای بارتولن ، سردی جنسی ، دردهای ماهانه، آندومتریوزیس، نازائی لوله ای ، بر طرف کردن اسکار جراحی ها ، ماستیت و التهاب غدد شیری به کار گرفته شده است.

  • بیماری های گوارشی :

زخم معده ، گاستریت ، زخم اثنی عشر، التهاب پانکراس ، هپاتیت، سیروز کبدی، انسداد مجرای کبدی ، یبوست ، کولیت اولسروز و دیگر کولیت ها، شقاق و هموروئید.

  • بیماری های ریوی:

پنومونی، آسم، برونشیت و برونشکتازی، سل، آمپیم و عفونت های ریوی و حساسیت های آلرژیک … .

اثرات متعادل سازی سیستم ایمنی ، گشادکنندگی برونش ، کاهش التهاب ، تسربع در ترمیم آسیب بافتی ، افزایش درناژ لنفاوی و افزایش حرکت مژکهای ریوی از اثراتی است که در درمان بیماری های ریوی به کار گرفته می شود.

  • بیماری های کلیه ومجاری ادراری :

پیلو نفریت، سیستیت، اورتریت، پروستاتیت، اپدیدیمیت، عفونت های مزمن ومقاوم به درمان، انسداد های ناشی از التهاب.

  • بیماری های اعصاب :

انواع سردرد بخصوص میگرن، نروپاتیها مانند نورالژی تری ژمینه، نورالژی بدنبال زونا، نروپاتی های عصب صورتی، رادیکولوپاتی ها بدنبال ضربه و فشار دیسک در مراحل اولیه ، سندرم کانال کارپ، نروپاتیهای متابولیک مانند دیابت، فلج بلز، رفلکسودیستروفی سمپاتیک، بازپروری بدنبال سکته مغزی، تسریع در کاهش التهاب وآسیب اعصاب بدنبال ضربه…

  • بیماری های پوستی :

لیزردرمانی در درمان زخم های مزمن مقاوم به درمان مانند زخم بستر، زخم های عروقی و زخم دیابتی، سوختگی ها ، استریا، پیشگیری از کلوئید، درمان اسکار های هیپرتوفیک، وتیلیگو، اگزما ، پسوریازیس، آکنه، روزاسه، ضایعات جلدی اسکلرودرمی، لوپوس دیسکوئید، آلوپسی، ریزش مو، ضایعات سبورئیک، ضایعات بولوز، سلولیت و زخمهای مخاطی به کار گرفته می شود.

  •  درمان ضایعات و خال‌های عروقی

که معمولا رنگ این ضایعات قرمز روشن یا تیره است. آیا تا کنون با افرادی مواجه شده‌اید که روی قسمتی از پوست صورتشان یک لکه قرمز تیره یا بنفش رنگ دارند که عوام به آن ماه گرفتگی می‌گویند؟ تا قبل از ورود لیزر به عرصه درمان بیماری‌های پوست، این ضایعات درمان رضایت بخشی نداشت. اما امروزه با استفاده از لیزرهای عروقی شامل PDL , Nd-YAG و نیز دستگاه‌های IPL به خصوص نسل جدید انها به راحتی می‌توانند این لکه‌ها ( Intense Pulse Light) را طی چند جلسه به طور معجزه آسایی درمان کنند.

 

  • درمان انواع ضایعات رنگی و رنگ‌دانه‌های پوست

که شامل لکه‌های مختلف پوستی مثل کک و مک و نیز انواع خالکوبی‌هاست. برای درمان این ضایعات از لیزرهای مختلف شامل QS Nd-YAG، Q-Switch Ruby و Q- Switch Alexandrite استفاده می‌شود. از دستگاه‌های IPL نیز برای درمان ضایعات رنگ‌دانه‌دار ( پیگمانته) می‌توان استفاده کرد. در بحث درمان خالکوبی‌ها با لیزر، بارها گفته ایم که اگر فردی قصد پاک کردن خالکوبی خود را داشته باشد قبل از پاک کردن آن به دست فرد آرایشگر با رنگ هم‌رنگ پوست، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کند تا بتواند اقدام لازم را انجام دهد.

 

  • درمان و کاهش موهای زائد و موهای ناخواسته بدن

امروزه با وجود دستگاه‌های مختلف لیزر که به این منظور ساخته شده‌اند، شامل لیزر دیود یا الکساندریت، خانم ها کمتر نگران موهای زائد صورت و بدن خود هستند، هرچند لازم است در مواردی که پزشک صلاح بداند بررسی های لازم شامل آزمایش‌های هورمونی یا سنوگرافی تخمدان برای بررسی از نظر کیست تخمدان انجام گیرد. سوالی که بیماران درمورد لیزر موهای زائد می‌کنند این است که آیا لیزر آثار سوئی روی پوست یا اعضای داخلی بدنشان دارد یا نه؟

باید گفت که لیزر روی پوست می‌تواند موجب قرمزی موقت شود و گاه لک‌های گذرا ایجاد کند. در این مورد دقت پزشک متخصص پوست در برخی موارد بسیار مهم است. مثلا داروهایی که بیمار مصرف می کند، اهمیت دارد.

همچنین اینکه فرد در یک ماه گذشته آفتاب گرفته است یا خیر و یا سولاریوم استفاده کرده یا نه نیز مهم است؛ چرا که در موارد اخیر، احتمال لک شدن پوست بیمار بیشتر است.

هرچه موهای زائد فرد سیاه‌تر و کلفت‌تر و پوست وی سفیدتر باشد، تاثیر لیزر درمانی موهای زائد بیشتر خواهد بود. پاسخ به این سوال که آیا لیزر موجب رفع دائمی موهای زائد بدن می‌شود یا خیر، بسیار مشکل است. باید گفت که لیزر می‌تواند حداقل موجب کاهش دائمی موهای زائد شود. اگر خانمی به دلیل مشکل هورمونی دچار موهای زائد شده باشد، هرچند لیزر درمانی در کاهش موهای زائد بسیار مفید خواهد بود اما تا رفع مشکل هورمونی موجود، معمولا جلسات مکرر لیزر درمانی لازم است تا مانع رشد مجدد موهای نازک شده به وسیله لیزر شود. خوب است بدانید لیزرهای موجود معمولا روی موهای زائد سفید تاثیر زیادی ندارند و بهترین روش از بین بردن آنها الکترولیز است.

 

  • کاهش چین و چروک و بهبود جوش‌های مختلف پوستی مثل جوشگاه آکنه

در این مورد دو نوع کلی لیزر شامل لیزرهای زخم کننده ( ablative) و زخم نکننده موجود است. معمولا لیزرهایی که زخم ایجاد نمی‌کنند این حس را دارند که فرد از فعالیت روزمره‌اش باز نمی‌ماند. اما از طرفی لیزرهای زخم کننده مثل لیزر CO2 یا YAG Erbium اغلب بیمار را از نظر مراقبت از زخم‌ و آفتاب مدتی خانه نشین می‌کنند. به تازگی دسته دیگری از لیزرها به نام لیزرهای فرکشنال (fractional) وارد بازار شده‌اند که علاوه بر تاثیر قابل توجه، مشکلات بسیار اندکی برای بیمار به وجود می‌آورند، ازجمله این که فقط دو روز قرمزی پوست ممکن است وجود داشته باشد. پاسخ درمانی این نوع لیزرها نیز د بسیاری از موارد قابل قبول و خوب است. البته باید توجه داشت برای رسیدن به حداکثر پاسخ درمانی نیاز به چندین جلسه درمان( به فاصله چند هفته ) وجود دارد.

  • جراحی ها :

از لیزر درمانی جهت ترمیم سریع زخم جراحی، افزایش درناژلنفاوی در جراحی ها و دستکاری های غدد لنفاوی جهت درمان لنف ادم، افزایش درصد گرفتهای پوستی، بازگشت فعالیت ارگانها بعد از جراحی بخصوص جهت فعال سازی روده ها، کاهش التهاب و ادم بدنبال رادیوتراپی در جراحی های سرطان و کاهش درد در ریکاوری استفاده می شود.

  • بیماری های آندوکرین ومتابولبیسم :

در درمان دیابت ، اختلالات چربی و متعادل سازسی متابولیسم و اختلالات تیروئید به کار برده می شود.

  • بیماری های دهان و دندان :

لیزردرمانی در این شاخه کاربرد بسیاری دارد .و مطالعات وسیعی در این طیف صورت گرفته است موارد کاربرد آن عبارتند از:

آفت، خونریزی در دستکاری های دهان و دندان، پوسیدگی دندان، آندودنتیس، کشیدن دندان ، ژنژویت ، استوماتیت، هرپس زوستر، کارگذاری ایمپلنت، دندان هیپر سنستیو، شکستگی فک، لکوپلاک، گلوسیت و زبان جغرافیا، زخم لب، ارتودنسی، التهاب و ادم جراحی، پریودنتیس، کاهش درد و ایجاد بیحسی، کارگذاری پروتز ها و… .

  • کاربرد در بیهوشی :

امروزه لیزر به عنوان یکی از وسایل رایج و شایع درمانی در پزشکی و دندانپزشکی تبدیل شده است از اثر ضد درد لیزر های کم توان در کلینیکهای درد ، واحدهای کنترل درد حاد و ریکاوری استفاده می شود

   کاربرد لیزر در بیهوشی به زیر مجموعه های مختلف تقسیم می شود:

۱-   کاربرد در آماده سازی قبل از جراحی

۲-   کاربرد لیزر در زمان بیهوشی و اورژانس های بیهوشی

۳-   کاربرد در ریکاوری

۴-   کاربرد در سرویس کنترل درد حاد

۵-   کاربرد در کلینیک درد

۶-   کاربرد در ICU

  • بیماری های چشم :

کاربرد لیزردرمانی در این شاخه مورد بحث و توافق همه نیست. در هر صورت استفاده از عینک های مناسب پیشنهاد می شود. در درمان بیماری هائی نظیر کراتوکونژکتیویت، اووئیت، ایریدوسیکلیت، گل مژه ، حوادث سوختگی ، بلفاریت و آمبلوپی از لیزر کم توان استفاده شده است.

  • بیماری های روانی :

در درمان افسردگی ، اضطراب، مشکلات پسیکو سوماتیک، افسردگی ناشی از بیماری های مزمن و در افزایش فعالیت کودکان عقب افتاده گزارشات درمانی وجود دارد.

  • بیماری های اطفال :

سوختگی ها، بیماری های ریه ، برونشیت، برونشیولیت، پنومونی، فارنزیت ، تونسلیت، شکستگیها

  • انکولوژی :

کم کردن عوارض شیمی درمانی مانند استوماتیت، کاهش ادم و التهاب و زخم بدنبال رادیوتراپی

لیزر خانگی :

لیزر نوری پرانرژی است و براساس طول موجی که دارد، مولکول‌های خاصی را در بافت پوست تحت تاثیر قرار می‌دهد و حرارت ایجاد می‌کند. در واقع مکانیسم از بین رفتن موهای زائد با لیزر عبارت است از: تبدیل انرژی نورانی لیزر به انرژی حرارتی در فولیکول رنگی مو و سوختن دائمی سلئل های زایا یا سلول های بنیادی فولیکول. لیزرهایی که بای درمان موهای زائد استفاده می‌شوند، طول موج هایی دارند که روی ملانین یا رنگدانه موها تاثیر می‌گذارند؛ به مین دلیل روی موهای سفید هیچ تاثیری ندارد. اگر لیزر موهای زائد به‌وسیله متخصص انجام شود، هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت؛ اما میزان پاسخ‌دهی این روش درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هر چه پوست سفیدتر و موهای زائد ضخیم تر و مشکی تر باشد، نتایج درمانی بهتر و دائمی تر خواهد بود. گاهی افرادی که پوست خیلی سفیدی دارند، با یک جلسه درمانی از شر موهای زائد خلاص می‌شوند درحالی که برخی افراد حتی تا ۱۰ جلسه لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند ولی همچنان تعدادی وجود دارد.

ممکن است میزان پاسخ‌دهی خانم هایی که مشکل هورمونی دارند نیز به لیزر کمتر باشد؛ زیرا به محض اینکه لیزر موهای زائد را کوچک و نازک می‌کند، هورمون های مردانه اضافی در بدن آنها ترشح می‌شود، موهای زائد را دوباره ضخیم می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که به درمان با لیزر موهای زائد مقاومت نشان می‌دهند، حتما باید بررسی‌های هورمونی و درمان مناسب انجام شود، اما حتی در این افراد نیز لیزر درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد و مشکلات روانی و اجتماعی مربوط به موهای زائد آنها را به حداقل برساند.

 

برونکوسکوپ‌ها و لیزر :

ترکیب لیزر و برونکوسکوپ برای اهداف تشخیصی و درمانی کاربرد زیادی پیدا کرده، به طوری که از برونکوسکوپ که از گذشته‌ها برای اهدافی چون شناسایی علایم مرضی استفاده می‌شده و با این دستگاه، کاربرد لیزر برای ایجاد برش‌های لازم و قطع تومورها بهینه شده است. به این معنا که برای برداشت ضایعات راه‌های هوایی ابتدایی و پروگزیمال، داخل جداری و اگزوفیتیک که باعث ایجاد علایم تنفسی مانند هموپتیزی، سرفه، تنگی‌نفس، اختلال در پاک کردن ترشحات راه‌های هوایی و پنومونی ناشی از انسداد می‌شوند، استفاده می‌گردد. کاربرد این دستگاه، هم در بیماران مبتلا به تومورهای خوش‌خیم و هم بدخیم اثربخش است. به‌طور مثال، انسداد راه‌های هوایی ناشی از کارسینوم برونکوژنیک، شایع‌ترین علت به کار بردن همزمان لیزر و برونکوسکوپی است. هر چند بعضی بیماران، کاندید انجام براکی‌تراپی، شیمی‌درمانی‌ بهبوده دهنده یا روش‌های جراحی برای برداشت تومور هستند، اما به این روش‌ها پاسخ درمانی مناسب نمی‌دهند.

دیگر علل اختصاصی انسداد راه‌های هوایی مرکزی که می‌توانند با برش توسط لیزر درمان شوند، شامل کارسینوم سیستیک آدنویید، تومورهای موکواپیدرمویید، اندومتریوز داخل برونشی، انواع دیگر تومورهای خوش‌خیم و متاستازهای اندوبرونکیال از سوی ملانوما، سرطان‌های کولون، کلیه و پستان می‌باشند. همچنین برش با لیزر در درمان تنگی‌های خوش‌خیم راه‌های هوایی (ناشی از بافت گرانوله)، تنگی‌های پرده مانند ساده یا پیچیده (ناشی از صدمات تنفسی)، صدمات پس از انتوبه شدن، تنفس جسم خارجی، پیوند ریه و آناستوموز دوباره تراشه یا برونش، پس از برداشت آنها نیز کاربردهای مناسبی دارد.

بیمارانی که به دلایلی مانند سن بالا، وضعیت کلی پزشکی، ترس از جراحی، شدت دیگر بیماری‌های زمینه‌ای و گسترش، موقعیت و درجه تنگی، کاندید مناسبی برای جراحی‌های باز قفسه سینه نیستند، به بهترین نحو ممکن از درمان‌ با برونکوسکوپی و لیزر بهره می‌برند.

از سویی، برش با لیزر، به راحتی و ایمنی کامل با دیگر روش‌های درمانی برونکوسکوپیک مانند دیلاتاسیون، کرایوتراپی، گذاشتن استنت، الکتروسرجری و براکی‌تراپی تلفیق می‌شود.

  • برونکوسکوپی غیرقابل انعطاف : بیشتر متخصصان برش لیزری را از راه این برونکوسکوپ‌ها انجام می‌دهند تا فوتوکوآگولاسیون عمیقی تومورها و بافت‌های اطراف آن انجام شود، آن‌گاه بافت تضعیف شده با به کار بردن لبه مورب برونکوسکوپ سخت، فورسپس و ساکشن خارج می‌گردد. باید توجه داشت که نباید لیزر به صورت عمودی به دیواره راه هوایی برخورد کند، زیرا خطر پارگی دیواره را افزایش می‌دهد.
  • برونکوسکوپی قابل انعطاف : با به کار بردن برونکوسکوپ‌ های فیبراپتیک، درآوردن یا تضعیف بافت هدف مشکل می‌ شود، هر چند شاید استفاده ماهرانه از فورسپس، درآوردن بافت را تسهیل ‌نماید.

روال انجام لیزر درمانی :

در زمان انجام این روش، دستگاه لیزر، مقدار زمان مشخصی در کنار بدن یا به‌طور مستقیم روی بدن بیمار قرار داده می‌شود. اگر مستقیماً روی بدن بیمار قرار گیرد ورقه‌ای کوچک برای ایجاد فاصله‌ای در حدود دو میلی‌متر بین لیزر و سطح پوست گذاشته می‌شود. در طول درمان، نور لیزر با طول‌موج خاصی به ناحیه‌ی موردنظر تابانده شده و ضربه می‌زند. میزان و دوز درمان ازجمله مدت زمان تابش نور لیزر، نرخ پالس و طول‌موج، دستورالعمل‌های بالینی مهمی است که توسط سازنده‌ی لیزر مشخص می‌گردد. بسیاری از افراد درمان شده با این روش، -طبق گفته‌ی خودشان- هیچ احساسی در طول درمان نداشته‌اند.

پیش از به‌کارگیری لیزر، پوست ناحیه موردنظر تمیز و تراشیده می‌شود ضمن آن‌که، هم بیمار و هم پزشک باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند تا از ورود نور لیزر به چشم جلوگیری به عمل آید. دوره‌ی معمول درمان بسته به‌اندازه‌ی محیط تحت درمان، بین ده تا بیست دقیقه، طول می‌کشد. بیماری‌ها و عوارض مزمن اگر دو تا سه بار در هفته تحت درمان قرار گیرند، بهتر درمان می‌شوند ولی بیماری‌های حاد به‌خصوص اگر درد زیادی داشته باشند باید هرروز تحت درمان قرار ‌گیرند.‌ در این روش، برنامه‌ی درمانی هر فرد، به‌طور جداگانه تدوین می‌شود.

درمان با لیزر معالجه و درمان است، نه تسکین موقت یا سرپوش‌گذاری بر بیماری، بنابراین نتایج آن نیز مادام‌العمر خواهد بود. تاثیر لیزر درمانی با ترکیب با شکل‌های دیگر درمان، مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی، الکتروتراپی (برق‌درمانی) و تغذیه‌درمانی تأثیر آن بیشتر هم می‌شود. خود ما هم گاهی برای سرعت بخشیدن به تسکین درد، لیزر درمانی‌ را با شیوه‌های مخصوصی ترکیب می‌کنیم.

 

تعداد جلسات مورد نیاز درمان با لیزر :

عارضه ی مورد درمان و وضعیت کلی سلامت بیمار، تعیین کننده ی تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان با لیزر پرتوان می باشند. برخی از بیماران پس از 1 تا 3 جلسه احساس راحتی می کنند ولی به طور میانگین 4 تا 10 جلسه مورد نیاز است. عارضه های مزمن مانند نوروپاتی ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشند. زمان هر جلسه درمان بین 5 تا 30 دقیقه است که بستگی به ناحیه ی مورد درمان و نوع عارضه دارد.

عوارض و خطرات استفاده از لیزر :

لیزر پرتوان، بدون درد و ایمن بوده و فاقد عوارض جانبی است. در طی درمان، بیمار یک اثر گرمای ملایم را احساس کرده که در بیشتر موارد همراه با احساس آرامش عمیق است. درمان به وسیله ی لیزر پرتوان در موارد بارداری، تومور های پوستی بد خیم و یا استفاده از دارو هایی که نسبت به نور حساسیت ایجاد می کنند، انجام نمی شود. به دلیل نفوذ لیزر در پوست، یک افزایش دمای موضعی در پوست مشاهده خواهد شد. در طی لیزر درمانی هیچ گونه لوسیون و پماد موضعی نباید مورد استفاده قرار بگیرد. در طی عمل لیزر درمانی پر توان، عینک محافظ چشم مورد نیاز است.

 

مزایای استفاده از لیزرهای کم توان :

لیزر‌های کم‌توان (که با نام لیزر سرد شناخته می‌شوند) راهی موثر برای کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند بهبودی در بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بالینی هستند. از لیزردرمانی برای افزایش سرعت بازسازی بافت‌ها و تشکیل بافت‌های با کیفیت بالاتر و استحکام کششی بیشتر و همچنین برطرف کردن التهاب و کاهش درد در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. اثرات لیزر درمانی (حداقل در مقیاس کلان) گرمایشی نیستند بلکه فتوشیمیایی و فتومکانیکال هستند.

لیزر سرد که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت یک دستگاه کوچک قابل حمل است که دسته‌ی آن به اندازه‌ی یک چراغ قوه است. سر دستگاه مستقیما روی ناحیه آسیب‌دیده قرار داد می‌شود و برای 30 ثانیه تا چند دقیقه نگه داشته می‌شود. مدت زمان تابش لیزر به ناحیه آسیب دیده، به اندازه‌ی بافت آسیب دیده و شدت امواج لیزری که توسط دستگاه لیزر تنظیم شده است، بستگی دارد.

اثرات جذب فوتونی زمانی بروز می‌کنند که فوتون‌های نوری وارد بافت می‌شوند و توسط مولکول‌های پذیرنده‌ی فوتون (به نام کروموفور) که در قسمت میتوکندری در غشای سلولی قرار دارند، جذب می‌شوند. انرژی فوتونی در سلول به انرژی شیمیایی تبدیل می‌شود و این انرژی به صورت ATP (سوخت مورد نیاز سلولی) مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

استفاده از روش درمانی لیزر سرد، در طب سنتی در حال رشد است و به عنوان یک روش درمانی مکمل و یا جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد. لیزردرمانی تحت نظر پزشک، یک روش ایمن و بی خطر است. به علاوه این روش، غیر تهاجمی و بدن درد است و نیازی به استفاده از دارو و سایر تمهیدات ندارد. به طور کلی تاکنون هیچ عوارض جانبی ناشی از لیزر درمانی گزارش نشده است. یکی از معایب این روش، زمان است. هر چند هر جلسه تنها چند دقیقه طول می کشد، ممکن است به چندین جلسه درمان نیاز باشد تا تاثیر این روش قابل مشاهده گردد.

 

مزایای بالقوه لیزر درمانی :

  • لیزرها نسبت به وسایل جراحی سابق از دقت بسیار بالاتری برخوردار هستند. با استفاده از لیزر‌ها می‌توان با ایجاد برش‌های بسیار کوچک‌تر و کم‌عمق‌تر در بدن عمل جراحی را انجام داد و بدین ‌ترتیب آسیب کمتری به بافت‌های بدن وارد می‌شود.
  • مدت زمان جراحی‌هایی که با لیزر انجام می‌شوند، بسیار کوتاه‌تر از جراحی‌های قدیمی است. همچنین این امکان وجود دارد که درمان به صورت سرپایی انجام شود و نیازی نیست که بیمار در بیمارستان بستری شود و در صورتی هم که از بیهوشی عمومی استفاده شود، مدت زمان بیهوشی بسیار کوتاه تر خواهد بود.
  • در این روش بیماران سریع‌تر بهبودی پیدا می کنند، خصوصا در مراحل اولیه آسیب‌دیدگی‌های حاد، و همچنین در درد‌های مزمن. بیماران ممکن است درد، تورم کمتری داشته باشند و نسبت به روش‌های قدیمی جراحی، جای زخم کمتری بر جا می‌ماند.
  • لیزردرمانی یک روش عمومی و همه جانبه برای درمان آسیب‌دیدگی در عضلات، تاندون ها، رباط ها، بافت های همبند، استخوان و پوست می باشد. در این روش تنها از یک وسیله بسیار ساده استفاده می‌شود، با این حال نتایج این روش درمانی بسیار چشمگیر هستند، خصوصا اگر این روش با سایر مدالیته‌های درمانی مانند کمپرس سرد(برای آسیب دیدگی حاد) و شاکویوتراپی (برای آسیب های مزمن) ترکیب شود.
  • قابلیت حمل دستگاه لیزر و تنوع در نوع باتری‌های قابل استفاده برای دستگاه این امکان را فراهم می‌کند که بتوان در خارج از محیط کلینیک یا بیمارستان و حتی در فضاهای باز نیز از این دستگاه استفاده کرد. این قابلیت دستگاه لیزر می تواند این زمینه را فراهم کند که در موارد بروز آسیب‌دیدگی های ورزشی (مانند پارگی عضلات، هماتوم و التهاب تاندون ها) لیزردرمانی را بسیار سریع‌تر انجام داد و در نتیجه درمان موثرتر خواهد بود.

 

موارد منع استفاده از لیزر در پزشکی :

    تقریبا هیچ موردی در منع استفاده از لیزر وجود نداشته و فقط به هنگام حاملگی به علت عدم وجود اطلاعات کافی بهتر است این وسیله با احتیاط استفاده شود. در مورد انواع مختلف پوست و یا داروهایی که فرد مورد استفاده قرار می‌دهد باید لیزر را با احتیاط بیشتری بکار برد. برای مثال استفاده از هپارین و وارفارین (داروهایی که معمولا برای رقیق کردن خون بکار می‌روند) منعی در استفاده از لیزر ندارند.

جهت خرید لیزر یا مشاهده لیست انواع لیزر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

https://gmed.ir/products-list/lasers-and-laser-therapy

نظرات کاربران

ثبت نظر شما