جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

تشخیص بافت سرطانی به وسیله چاقوی جراحی (iKnife) هوشمند

یکی از راههای درمان سرطان برداشتن تومورهای سرطانی خوشخیم و برخیم می باشد. یکی از مشکلاتی که در برداشتن این تومورها وجود دارد تشخیص آن ها می باشد. وقتی تومور تشخیص داده شد سوالی که برای پزشک پیش می آید این است که آیا این تومور تا کجا رشه دوانده است و آیا بافت های اطراف را آلوده ساخته است یا خیر. مخققان برای تشخیص این بافت ها چاقویی ساختند که به وسیله ی آن به سادگی بافت های دارای سلول سرطانی شناسایی می شود و به راحتی می توان آن را برش زد.

محققان بریتانیا و مجارستان یک نوع چاقوی جدید جراحی ساخته اند که می تواند بافت سرطانی ناسالم را ظرف چند ثانیه تشخیص داده و به از بین بردن بقایای تومور در اتاق جراحی کمک می کند.

این ابزار جدید جراحی که از آن با عنوان “iKnife” یاد می شود ، بخار بلند شده حاصل از بریدن بافت ها را تجزیه و تحلیل می کند و در زمان واقعی گزارش می دهد که کدام بافت سرطانی و کدام بافت سالم است. این چاقو روی ۹۱ بیمار آزمایش شده و تشخیص آن به طور قابل توجهی دقیق بوده و این دقت به قدری قابل اتکا است که انتظار می رود استفاده گسترده آن در اتاق های جراحی به زودی آغاز شود. محققان نتایج تحقیقات خود را برای ساخت این ابزار جراحی در مجله علم پزشکی انتقالی منتشر کرده اند.

چاقوی جراحی “iKnife” از طیف سنجی جرمی استفاده می کند تا بخار که از بافت ساطع می شود را بررسی کرده و به جراح ظرف سه ثانیه هشدار دهند که این بافت شامل چه چیزی می شود.

محققان بریتانیا و مجارستان که این پروژه را اجرایی کرده اند ، اظهار داشتند: تکنیکی که در حال حاضر استفاده می شود ، ارسال بافت جدا شده به آزمایشگاه پاتولوژی برای تحلیل است که هم هزینه بر است و هم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد. بر اساس نتایج این تحقیق ، درحال حاضر هیچ فناوری در روند بالینی امروزه به جراح در بهبود صحت تشخص بافت سرطانی کمک نمی کند ، برای بیماران این عدم قطعیت می تواند به تکرار جراحی یا بدتر از آن منتهی شود و باید این مسئله را مدنظر قرار داد که بازگشتن به اتاق جراحی همواره گزینه مناسبی برای همه تومورهای سرطانی نیست. چاقوی “iKnife” می تواند تشیخص تومور امروز را متحول کند و دارای این نیروی بالقوه برای تأثیرگذاری در نحوه تصیم گیری جراح و در نهایت بهبود نتایج تومور شناسی است.

این چاقو روی نمونه بافت های ۳۰۲ بیمار از جمله تومورهای معده ، روده ، کبد ، ریه ، سینه و مغز بودند آزمایش شده و در اتاق عمل برای بریدن تومور روی ۹۱ بیمار نیز آزمایش شده است بر اساس اظهارات جرمی نیکلسون از کالج امپریال لندن ، این چاقو در حال حاضر وارد بازار تجاری نشده و به نظر نمی رسد که دست کم تا یک سال دیگر شاهد عرضه آن به صورت تجاری باشیم.

استفانی برنیک رئیس بخش تومورشناسی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک نتایج این تحقیقات را تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: این چاقو می تواند به بیمار و جراح کمک کند که از رفت و آمدهای تکراری به اتاق عمل پرهیز کرده و حاشیه خطا را از بین ببرد. اما هنوز هم باید تحقیقات وسیع تری انجام شود ؛ این درحالی است که تحقیقات اولیه بسیار هیجان انگیز است.

 

نظرات کاربران

ثبت نظر شما