جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

راهنمای خرید تجهیزات پزشکی خانگی (home medical equipment)

مقدمه :

به جرأت می توان گفت انتخاب و خرید تجهیزات پزشکی یکی از مشکل ترین انواع خرید است. پارامترهای متعدد و متنوعی وجود دارند که یک مصرف کننده تجهیزات پزشکی حین خرید باید به آنها توجه داشته باشد تا از صحت خرید خود اطمینان حاصل نماید؛ بویژه اگر وسیله ای که می خواهد خریداری نماید با قیمت بالا یا عملکرد حساس پزشکی باشد. اما خبر خوبی که در این زمینه وجود دارد این است که برای تشخیص کیفیت یک وسیله پزشکی نیازی نیست که متخصص تجهیزات پزشکی باشید زیرا مراجعی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها اصالت و کیفیت کالاهای پزشکی را سنجید .

تجهیزات پزشکی :

ملزومات ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی که به طور عام تجهیزات پزشکی نامیده می شوند شامل هرگونه کالا، وسایل ، ابزار ، لوازم ، ماشین آلات ، کاشتنی ها ، مواد ، معرف ها، کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزارها که توسط تولید کننده برای انسان ( به تنهایی یا به صورت تلفیقی با سایر اقلام مرتبط ) به منظور دسترسی به یکی از اهداف ذیل عرضه می گردند؛ می باشند :

  • تشخیص ، پایش ، پیشگیری ، درمان و یا کاهش بیماری

  • حمایت یا پشتیبانی از ادامه فرآیند حیات

  • کنترل و جلوگیری از بارداری

  • ایجاد فرآیند سترون کردن ( یا ضد عفونی و تمیز کردن وسایل یا محیط جهت انجام مطلوب اقدامات پزشکی، درمانی و بهداشتی )

  • فراهم نمودن اطلاعات جهت نیل به اهداف پزشکی به کمک روش های آزمایشگاهی بر روی نمونه های اخذ شده انسانی

  • تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران و یا به تعویق انداختن آسیب یا معلولیت

  • تحقیق، بررسی، جایگزینی یا اصلاح آناتومی با یک فرآیند فیزیولوژیک

تجهیزات پزشکی بر اساس نوع مصرف شامل سه دسته زیر می شوند :

  • مصرفی : وسایل پزشکی که یکبار قابلیت یا مجوز استفاده دارند؛ مانند سرنگ، آنژیوکت، نوار های تست قند خون و ....

  • نیمه مصرفی : شامل قطعاتی که با سایر دستگاه ها استفاده می شوند و یا عمر کمتر از یکسال دارند؛ مانند پروب ها، باطری ها و ....

  • سرمایه ای (دستگاهی) : نظیر کلیه دستگاه های تشخیصی و جراحی نظیر دستگاه الکتروکاردیوگراف ( نوار قلب ) ، سی تی اسکن و ...

در این مطلب، تلاش شده است یک الگوی گام به گام برای خرید صحیح تجهیزات پزشکی خانگی ارائه گردد و از خرید کالاهای نامرغوب، قاچاق و یا بدون تاییدیه های رسمی، پیشگیری به عمل آید .

الف- مشخصات فنی مورد نظر : اکثر شرکت های تولید کننده یا واردکننده تجهیزات پزشکی دارای وب گاهی هستند که در آن مشخصات فنی محصولات خود را اعلام نموده اند. همچنین می توانید این اطلاعات را از بروشور دستگاه ها که فروشندگان تجهیزات پزشکی ارائه می کنند، کسب نمایید. همچنین توصیه می گردد جهت خرید تجهیزات مطابق با نیاز هر بیمار از نظرات پزشک معالج، کادر درمانی و یا کارشناسان خبره در این زمینه، استفاده گردد.

ب- مراکز فروش معتبر : کلیه صنوف، شرکت ها و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی می بایست دارای مجوزهای لازم جهت تهیه و توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی باشند. این فروشندگان علاوه بر پروانه کسب یا گواهی ثبت شرکت، باید دارای نمایندگی فروش از شرکت اصلی باشند. اطلاعات کلیه اصناف و فروشندگان مجاز تجهیزات پزشکی در استان، در سامانه تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان، از لینک فعالان حوزه تجهیزات پزشکی، قسمت استعلام اصناف و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی قابل دستیابی می باشد.

ج- بررسی اصالت تجهیزات پزشکی : مارک و مدل تجهیزات، نام ، مشخصات و حوزه فعالیت شرکت های تولیدکننده و واردکننده مجاز نیز از لینک فوق، قسمت استعلام تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی قابل بررسی می باشد. کاشتنی های پزشکی جهت بررسی اصالت، دارای شرایط ویژه ای به شرح ذیل می باشند :

کاشتنی های قلبی ( شامل استنت های دارویی و غیردارویی) . چشمی ( شامل لنزهای کاشتنی چشمی ) و ارتوپدی ( شامل انواع پروتز ، ایمپلنت ها شامل پیچ و پلاک و نیل و پین ، اقلام آرتروسکوپی ، ایمپلنت های ستون فقرات ، سیمان و مواد جایگزین استخوان ، پدها و بیدهای آنتی بیوتیکی ) باید دارای برچسب اطمینان ( هولوگرام ) حاوی لوگوی شرکت یا اداره کل تجهیزات پزشکی بر روی بسته بندی باشند. این برچسب به زبان فارسی و دارای نام و تلفن شرکت و کد 12 رقمی ثبت کالا می باشد که با مراجعه به قسمت استعلام تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات سامانه تجهیزات پزشکی ، قابل ردیابی می باشند.

د - فاکتور معتبر : باید دارای سربرگ فروشنده با آدرس معتبر و شامل مارک، مدل، نام و مشخصات کامل کالا، نام تولیدکننده یا واردکننده کالا و جهت اقلام کاشتنی ، دارای کد دوازده رقمی ثبت کالا باشد .

ه . بررسی قیمت تجهیزات پزشکی : توجه نمایید در برخی موارد قیمت مواد و قطعات مصرفی یک دستگاه در طول زمان نسبتا کوتاهی از قیمت خود دستگاه اهمیت بیشتری پیدا می کند . بنابراین علاوه بر بررسی و مقایسه  قیمت خود دستگاه باید هزینه مواد و قطعات مصرفی یا نیمه مصرفی تجهیزات نیز لحاظ گردد . در حال حاضر قیمت برخی از تجهیزات پزشکی توسط وزرات بهداشت مصوب شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است . این قیمت ها در سامانه تجهیزات پزشکی از لینک برنامه تحول نظام سلامت قسمت قیمت های مصوب تجهیزات پزشکی در دسترس می باشد .

و. خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی :  تجهیزات نیمه مصرفی و سرمایه ای مشمول پس از فروش می گردد که این خدمات شامل گارانتی یا وارانتی  آموزش کاربری تامین قطعات یدکی و لوازم مصرفی دستگاه و تعمیرات دوره ای دستگاه در طول عمر آی بوسیله می باشد که می بایست توسط خریدار از فروشنده مطالبه گردد و در فاکتور مربوطه قید گردد .

نظرات کاربران

ثبت نظر شما