جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

چکش رفلکس یا معاینه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

پزشکان وظیفه بسیار مهم و حساسی به دوش می کشند و آن هم آگاهی از درد بیمار و ریشه یابی آن است. ریشه یابی مشکلات بیمار توسط پزشکان به کمک ابزارآلات پزشکی و تجهیزات مختلف صورت می پذیرد. یکی از این تجهیزات چکش رفلکس می باشد. پزشکان توسط این چکش اقدام به ارزیابی واکنش بیمار می نمایند. در واقع واکنش تاندون های عمیق بدن توسط این چکش ارزیابی می شود. این تست مربوط به تست های اعصاب می شود و به پزشکان این امکان را می دهد که ناهنجاری های سیستم عصبی را شناسایی کنند. در ادامه قصد داریم توضیحات بیشتری پیرامون چکش رفلکس ارائه دهیم بنابراین با ما همراه باشید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اکوکاردیوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

آشنایی با چکش رفلکس یا چکش نورولوژی

چکش رفلکس که آن را با نام های چکش معاینه و چکش نورولوژی هم می شناسند یکی از تجهیزات کاربردی در معاینات عصبی می باشد. پزشکان از این چکش استفاده می کنند تا رفلکس بیمار در برابر تحریکات سیستم عصبی را ارزیابی کنند. چکش رفلکس دارای انواع مختلفی می باشد که در ابعاد گوناگون و با اهداف گوناگون طراحی شده اند. در ادامه انواع چکش های رفلکس را بررسی خواهیم کرد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سونوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

نحوه عملکرد چکش رفلکس چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که ساز و کار چکش رفلکس چگونه است. برای استفاده از این چکش بایستی بیمار به حالت دراز کشیده روی صندلی معاینه قرا گیرد و پاهای خود را از صندلی به نحوی که به زمین نرسد آویزان نماید. بنابراین پزشک با استفاده از چکش رفلکس یک ضربه به قسمت تحتانی زانو و محلی که تاندون عمیق قرار گرفته است وارد می کند. این تاندون به ضربه بسیار حساس است و پل ارتباطی بین ساق پا و ران پا محسوب می شود. بنابراین ضربه وارد شده به آن موجب تحریک عضلات ران پا شده که در نتیجه آن عضلات ساق پا نیز دچار تحریک و انقباض خواهد شد بنابراین در اثر ضربه وارده ساق پای بیمار به سمت بالا پرتاب خواهد شد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه رگ یاب با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه رگیاب  کلیک کنید.

کاربرد اصلی چکش رفلکس چیست؟

از چکش رفلکس برای انجام آزمایشات اعصاب استفاده می شود. آزمایش های مرتبط با بازتاب تاندونی از جمله آزمایشاتی است که در آن از چکش رفلکس استفاده می شود. پزشک معالج می توان با استفاده از چکش رفلکس محل دقیق اعصاب آسیب دیده، میزان آسیب و نوع اختلال عصبی را تشخیص دهد. چنانچه واکنش های فرد بعد از استفاده از چکش رفلکس نرمال و طبیعی باشد، پزشک معالج می توان این نتیجه گیری را داشته باشد که مغز و نخاع فرد سالم است و اعصاب حسی و حرکتی دچار آسیب نشده اند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سونیکید با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه جنین یاب کلیک کنید.

به طور کلی چکش رفلکس قادر به چک کردن سیستم عصبی در انسان ها می باشد. کوچکترین اختلال در سیستم عصبی می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد. بنابراین بسیار مهم است که سیستم اعصاب محیطی و مرکزی در وضعیتی نرمال و ایده آل قرار داشته باشند.

همه چیز از روی نوع رفلکس بیمار مشخص خواهد شد. به عنوان مثال اگر بیمار واکنش های شدید و عمیقی به ضربات چکش معاینه نشان دهد می تواند نشان از وجود اختلال در عملکرد نورون های حرکتی فوقانی باشد. این حالت اگر برعکس رخ دهد و بیمار واکنش بسیار ضعیفی به ضربات چکش از خود نشان دهد، پزشک را به این نتیجه خواهد رساند که نورون های حرکتی تحتانی دچار آسیب و اختلال شده اند. بنابراین با استفاده از چکش رفلکس می توان آسیب های وارده به نورون های فوقانی و تحتانی را تشخیص داد و با هدف گرفتن منشا این آسیب ها اقدام به شروع روند درمان نمود.

انواع تست هایی که توسط چکش رفلکس انجام می شوند

با استفاده از چکش رفلکس می توان تست های مختلفی را انجام داد. هر چند که این چکش ها دارای انوع گوناگونی هستند و در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت اما در این بخش انواع تست های قابل انجام با استفاده از چکش رفلکس را عنوان خواهیم کرد. انواع این تست ها عبارتند از رفلکس تاندونی که روی تاندون صورت می پذیرد، رفلکس جهشی زانو که در حالت های نشسته و خوابیده انجام می شود، دفلکس عضله دو سر که روی آرنج صورت می گیرد، رفلکس عضله سه سر که روی قسمت پشتی آرنج صورت می پذیرد و رفلکس خم کننده انگشتان دست که روی کف دست انجام می شود و منجر به خم شدن انگشت ها خواهد شد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه مانیتورینگ قلبی ریوی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

چکش های رفلکس دارای چه انواعی هستند؟

چکش های رفلکس دارای انواع مختلفی هستند. تست رفلکس تنها روی زانو صورت نمی گیرد بلکه بخش های مختلفی از بدن در این تست مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. به همین دلیل از چکش های مختلفی برای تست رفلکس استفاده می شود. این چکش ها می توانند شامل چکش معاینه ترومنر، چکش رفلکس باک، چکش رفلکس برلینر، چکش معاینه تیلور و چکش معاینه بابینسکی می شوند که در ادامه هر کدام را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه دفیبریلاتور با قیمت مناسب را از دست ندهید.

  • چکش رفلکس تیلور

این نوع از چکش رفلکس عمدتا برای معاینات کودکان کاربرد دارد. از آنجایی که فیزیک کودکان فیزیکی ظریف تر از بزرگسالان می باشد این چکش رفلکس دارای جنس سلیکونی بوده و وزن آن به نسبت سایر انواع چکش رفلکس سبک تر است. از چکش رفلکس تیلور برای آزمایشات اعصاب مرکزی استفاده می شود. این چکش همچنین میزان از دست رفتگی رفلکس را می تواند نشان دهد.

  • چکش رفلکس ترومنر

این چکش رفلکس دارای ساختاری با یک دسته و دو سر کروی شکل می باشد. دو سر کروی شکل این چکش دارای اندازه های متفاوتی است. سر بزرگتر برای تست عصب زانو مورد استفاده می باشد و عمدتا از سر کوچکتر برای معاینات اعصاب کودکان استفاده می شود.

  • چکش رفلکس بابینسکی

این چکش رفلکس دارای یک سری نوک تیز می باشد و کاربرد اصلی آن انجام آزمایشات اعصاب و رفلکس روی کف پا است. آزمایشات تست حس عمقی نیز با استفاده از این چکش صورت می پذیرد.

نتیجه گیری

چکش رفلکس تجهیز کاربردی و مهمی است که پزشکان از آن برای سنجش وضعیت اعصاب بیمار استفاده می کنند. سیستم اعصاب محیطی و مرکزی توسط این چکش مورد سنجش قرار می گیرد. بنابراین پزشک معالج می تواند به وجود اختلال در اعصاب و یا سلامت آن پی ببرد و در صورت لزوم روند درمان را آغاز نماید.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما