جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

تست ادیومتری یا شنوایی سنجی چیست؟

۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

انسان ها مجموعه ای از توانایی های مختلف هستند. توانایی هایی که به موجب آن ها می توان زندگی سالم و نرمالی را تجربه کرد. وجود اختلال در هر کدام از حواس و توانایی های انسان می تواند کیفیت زندگی او را به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهمترین حواس آدمی حس شنوایی است. چنانچه افراد در دریافت ارتعاشات دچار مشکل شوند باید اقدام به انجام تست شنوایی سنجی نمایند تا منشا مشکل مشخص شود. در ادامه بیشتر در ارتباط با تست ادیومتری و شنوایی سنجی گفتگو خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه AED با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

از شنوایی سنجی یا تست ادیومتری چه می دانید؟

گوش های سالم می توانند امواج صوتی که دارای فرکانسی در بازه 20 تا 20000 هرتز می باشند را دریافت کنند. اما این بازه مد نظر کارشناسان شنوایی سنجی نیست چرا که حدود نرمال این بازه که طول موج اصوات گفتاری در آن قرار دارند 250 تا 8000 هرتز می باشد. بنابراین اگر فردی قادر به شنیدن امواج صوتی با فرکانسی در این بازه نباشد احتمالا دچار اختلالات شنوایی شده است و باید تست شنوایی سنجی روی او انجام شود.

چرا تست ادیومتری انجام می شود؟

این تست به منظور سنجش میزان قدرت شنوایی در افراد صورت می پذیرد. پزشکان تست شنوایی سنجی را روی افراد صورت می دهند تا متوجه شوند که آیا فرد قادر است اصواتی با طول موج بین 250 تا 8000 هرتز را تشخیص دهد یا خیر. چنانچه بخش های مختلفی از گوش از جمله بخش حلزونی، گوش میانی و پرده گوش دچار آسیب دیدگی شده باشد احتمال اینکه فرد قادر به شنیدن این اصوات نباشد زیاد است. بنابراین پزشک متخصص می تواند از اینجا به آسیب وارده پی ببرد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اکوکاردیوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

دلایل عمده کم شنوایی چیست؟

دلایلی که می توانند منجر به کم شنوایی افراد شوند می تواند شامل نقص های مادرزادی، عفونت های شدید گوش میانی، بیماری های ارثی و ژنتیکی، صدمات و آسیب های وارد شده به گوش، قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا و یا پارگی پرده گوش باشد. چنانچه برای مدت زمان طولانی در معرض صداهای بلند قرار داشته باشید به مرور آستانه شنوایی شما بالا خواهد رفت. اگر در محیطی فعالیت می کنید که صدای دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی گوش شما را آزار می دهد باید حتما از محافظ های گوش استفاده کنید.

چه افرادی به شنوایی سنجی یا تست ادیومتری نیاز دارند؟

افرادی که در شنیدن اصوات پیرامون خود دچار اختلال شده اند باید برای انجام تست شنوایی سنجی به پزشک مراجعه کنند. به گفته پزشکان افرادی که در محیط های پر سر و صدا همچون معادن و کارخانجات و پروژه های راهسازی و ساختمانی فعالیت می کنند به میزان بیشتری در معرض آسیب دیدگی های شنوایی قرار دارند. بنابراین باید هر سه ماه یک بار برای چکاپ شنوایی به پزشک مراجعه کنند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه فتال مانیتورینگ با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

نحوه انجام تست ادیومتری چگونه است؟

 تست ادیومتری یکی از ساده ترین تست های پزشکی می باشد و هزینه کمی نیز دارد. برای انجام این آزمایش فرد باید در یک محیط عایق صدا قرار گیرد که در واقع یک اتاق مخصوص است. سپس پزشک مربوطه اقدام به تولید امواج صوتی با فرکانس های مختلف می نماید تا آستانه شنوایی هر یک از گوش های فرد را مورد ارزیابی قرار دهد. این فرکانس ها توسط آدیومتر تولید می شوند. نتیجه آزمایش در قالب یک نوار گوش توسط آدیومتر تولید می شود و توسط پزشک مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

تست شنوایی سنجی چه اطلاعاتی به پزشک می دهد؟

در تست شنوایی سنجی آستانه شنوایی فرد مشخص خواهد شد. افرادی که دارای شنوایی بهینه هستند می توانند اصواتی با طول موج کمتر از 25 دسیبل را تشخیص دهند. چنانچه نتیجه تست در محدوده 25 تا 40 دسی بل باشد بدان معناست که شنوایی دچار دفت ملایم شده. این مقدار اگر بین 41 تا 55 دسی بل باشد یعنی فرد دچار افت متوسط شنوایی شده. افت متوسط مایل به شدید زمانی ست که این نرخ بین 60 تا 70 دسی بل باشد. زمانی که به 71 تا 90 درسی بل برسد یعنی افت شنوایی شدید شده و اگر از 90 دسی بل تجاوز کند یعنی افت شنوایی بسیار عمیق است.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه ساکشن جراحی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

تست آدیومتر به چه روش هایی قابل انجام است؟

تست آدیومتر را می توان از طریق هوایی و استخوانی انجام داد. در این بخش تفاوت این دو روش را بررسی خواهیم کرد؛

  • تست آدیومتر هوایی

در این روش بعد از حضور فرد در اتاق آکوستیک، یک هدفون روی گوش های او قرار داده می شود. کارشناس شنوایی با ایجاد یک طول موج صوتی خاص و پخش آن از یکی از گوش های هدفون از بیمار می خواهد که در صورت شنیدن صدا دست خود را به علامت تایید بالا بیاورد. هدف از تولید این فرکانس صوتی، سنجیدن آستانه شنوایی فرد است.

  • تست آدیومتر استخوانی

بیمارانی که گوش میانی آن ها آسیب دیده است با استفاده از این تست سنجش شنوایی، آزمایش می شوند. در این تست یک سنسور با استفاده از هد بند دقیقا روی استخوان پشت گوش قرار می گیرد. با ایجاد فرکانس های مختلف، ارتعاش مکانیکی به استخوان گوش منتقل شده و صداها شنیده می شوند. در این روش نیز بیمار باید بعد از شنیدن امواج صوتی، پزشک را مطلع نماید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو پزشکی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

شیوه تفسیر نوار گوش در تست شنوایی سنجی چگونه است؟

بعد از انجام تست آدیومتر، پزشک باید آستانه شنوایی را در گوش های بیمار بررسی کند بنابراین باید اقدام به تفسیر نوار گوش نماید. با مشاهده این نوار تعدادی علامت های قرمز رنگ و آبی رنگ مشاهده می شود هر کدام وضعیت شنوایی دو گوش سمت چپ و راست را نشان می دهند. عمدتا آستانه شنوایی گوش راست با دایره قرمز و گوش چپ با ضربدر آبی مشخص می شود. پزشک با پیدا کردن آستانه شنوایی هر گوش متوجه خواهد شد که وضعیت شنوایی گوش ها چگونه است. چنانچه آستانه شنوایی زیر 20 دسی بل باشد نشان از سلامت سیستم شنوایی دارد.

آیا برای تست ادیومتری آمادگی خاصی لازم است؟

برای تست ادیومتری آمادگی خاصی لازم نیست اما قبل از تست باید اطمینان داشته باشید که دچار سرماخوردگی و عفونت گوش نیستید. همچنین داخل گوش های شما باید از جرم و هر گونه پرز عاری باشد تا نتیجه تست شنوایی قابل استناد باشد.

نتیجه گیری

کم شنوایی چیزی نیست که لزوما با افزایش سن به سراغ افراد بیاید. عوامل متعددی می توانند موجب کاهش قدرت شنوایی شوند. بنابراین در این گونه مواقع باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود تا دلیل کاهش قدرت شنوایی مشخص گردد و برای درمان اقدامات لازم صورت پذیرد. انجام تست ادیومتری می تواند یکی از راهکارهای اصلی برای تشخیص میزان و شدت آسیب و همچنین شروع روند درمان متناسب با نوع آسیب دیدگی باشد.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما