جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

واریس معده چیست و چگونه درمان می شود

۲۲ خرداد ۱۴۰۱

واریس معده یا همان مری را می توان ایجاد وضعیتی غیر طبیعی و خطرناک قلمداد کرد که منجر به بزرگ شدن رگ های بدن در لوله متصل کننده گلو و معده است سبب می شود، شایان ذکر است که این وضعیت فوق بیشتر در اشخاص دارای بیماری جدی های کبدی به مانند سیروز کبدی هستند رخ می دهد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سنجش تراکم استخوان با قیمت مناسب را از دست ندهید.

واریس مری به هنگامی رخ می دهد که جریان طبیعی خون به کبد توسط یک لخته یا بافت زخم در کبد مسدود شود، برای عبور از انسداد، خون به رگ های کوچکتر خونی که توان تحمل میزان زیادی خون را ندارند سرازیر می شود و در بسیاری از موارد می تواند سبب نشت خون یا حتی پارگی شود و سبب ایجاد یک خون ریزی بسیار خطرناک شود، البته شایان ذکر است که تعدادی از روش های درمانی و دارو های مختلف، می تواند سبب کاهش خطر واریس مری یا متوقف شدن آن کمک کند.

علت واریس مری

واریس مری در زمانی شکل می گیرد که حریان خون بدن شخص بیمار که به کبد راه می یابد، مسدود شود، علل اصلی پیدایش این مشکلف مشکلات مختلف کبدی است و در نهایت نیز جریان خون به نحوی شروع به پشتیبان گیری کرده و فشار داخل رگ بزرگی که به کبد ختم می شود، زیاد می شود، سپس این فشار با افزایش شدیدی همراه بوده و خون را وادار به عبور از رگ های کوچک تر می کند که در اطراف مری قرار دارند و این رگ های کوچک تر که توان تحمل این حجم از خون را ندارند در برخی اوقات بادکرده دیده می شوند و ممکن است دچار خونریزی شوند، علل مختلف بروز واریس مری می تواند به شرح ذیل باشد:

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه تست ورزش با قیمت مناسب را از دست ندهید.

. زخم های شدید کبدی ( سیروز کبدی ):

 بیماری های کبدی دیگر مانند هپاتیت، بیماری کبد الکلی، بیماری کبد چرب و اختلال مجرای صفراوی به نام سیروز صفراوی اولیه 

. لخته خون ( ترومبوز ) :

لخته شدن خون در ورید پورتال یا رگ هایی که به داخل ورید پرتال یا ورید طحال تغذیه می شود، می تواند سبب ایجاد واریس مری شود.

. عفونت انگلی از نوع شیستوزومیاریس که یک عفونت انگلی است و در مناطق گسترده ای از جمله افریقا، آمریکای جنوبی، جزایر کارائیب، خاورمیانه و آسیای شرقی یافت می شود، این انگل می تواند سبب ایجاد آسیب به کبد ، ریه ها، روده، مثانه و سیار ارگان های بدن شخص آلوده شود.

عوامل خطر بیماری واریس معده

اگرچه بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته کبد دچار واریس معده هستند، اما بیشتر آنها دچار خونریزی نمی شوند اما شایان ذکر است که در صورت وجود واریس معده؛ عوامل متعدد ذیل می تواند سبب خونریزی شود.

تخفیف فوق العاده: خرید ویلچر با قیمت مناسب را از دست ندهید.

. فشار وریدی بالاف با افزایش میزان فشار خون در پورتال ورید، احتمال ریسک خونریزی بسیار وجود دارد.

. واریس های موجود هرچه از نظر ظاهر و حجم دارای سایز بزرگتری باشند، احتمال سبب خونریزی بیشتری دارند.

. علائم التهاب قرمز رنگ بر روی واریس ها اگر به هنگام استفاده پزشک متخصص از وسیله اندوسکوپ مشاهده شود و بر روی واریس های مری لکه های قرمز رنگ التهاب وجود داشته باشد؛ احتمال ایجاد خونریزی واریس مری بسیار زیاد است.

. هرچه بیماری کبدی فوق در بدن شخص بیمار گسترده تر باشد، ریسک خون ریزی واریس های مری نیز در او بیشتر است.

. اگر اسبق شخصی سابقه ی خونریزی واریس های مری خود را داشته باشد، احتمال خونریزی مجدد بسیار زیاد و باید به آن توجه نمود.

علائم بیماری خونریزی ناشی از واریس معده 

واریس های موجود در مری به صورت معمول خطری برای شخص ایجاد نمی کنند و علائمی نیز ندارند، اما اگر دچار خونریزی شوند می توانند همراه با علائم بسیار گسترده و خطرناکی باشند، برخی علائم و نشانه های خونریزی واریس معده به شرح ذیل است:

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه بیلی روبین متر با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه بیلی چک کلیک کنید.

. استفراغ همراه با مشاهده مقادیر زیادی خون

. مدفوع به رنگ سیاه و تیره یا همراه با خون 

. احساس سبکی در سر 

. از دست دادن هوشیاری و قوه ی ادراکی خود در مواردی بسیار شدید

همچنین علائم بیماری واریس مری می تواند شامل مواردی مانند زردی رنگ پوست و چشم، خونریزی مداوم و بی دلیل همراه با کبودی، تجمع مایع در شکم به صورت آسیت

در چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر  شخصی دارای علائم یا نشانه‌هایی بود برای وی که نگران کننده هستند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کند. اگر شخص به بیماری کبد مبتلا باشد، بهتر است از پزشک متخصص در مورد خطر ابتلا به واریس مری و آنچه می‌تواند برای کاهش خطر خود استفاده کند ، بپرسد. همچنین شخص باید از پزشک خود بپرسد که آیا برای کسب اطلاعات کافی درباره ی اوضاع واریس مری نیاز به انجام آزمایش وجو دارد یا خیر.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو پزشکی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

اگر شخص بیمار مبتلا به واریس مری باشد، پزشک متخصص وی  احتمالاً به وی دستور می دهد تا مراقب علائم خونریزی شدید باشد. خونریزی واریس مری یک وضعیت اورژانسی است. و اگر شخص دارای استفراغ و اسهال خونی باشد باید حتما با آمبولانس تماس حاصل شود.

تشخیص بیماری واریس معده

شخص بیمار در صورت ابتلا به بیماری سیروز کبدی، باید هنگام تشخیص بیماری کبدی، واریس مری را نیز تشخیص دهد و بسته بر تجویز پزشک متخصص ممکن است هر چندوقت یکبار آزمایش های غلبارگری برای شخص بیمار انجام شود که می تواند شامل معاینه آندوسکوپی، تست های تصویر برداری و استفاده از کپسول آندوسکوپی باشد.

درمان واریس مری

هدف اصلی درمان واریس مری جلوگیری از خونریزی نواحی دارای واریس است، واریس مری که دچار خونریزی شده است می تواند تهدید بزرگی برای شخص بیمار قلمداد شود و در صورتی نیز که خونریزی رخ بدهد، درمان های بسیاری برای آن وجود دارد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه کرایو با قیمت مناسب را از دست ندهید.

. درمان خونریزی واریس مری می تواند شامل موارد زیر باشد:

. تجویز دارو های کاهش دهنده فشار خون برای کاهش میزان فشار در ورید پورتال بدن بیمار ممکن است تجویز شود تا سبب کاهش خونریزی شود.

. استفاده از نوار های الاستیک پزشکی توسط شخص متخصص و گرده زدن آن بر روی رگ های دارای خونریزی نیز ممکن است تجویز بشود، در برخی شرایط نیز بر حسب تجویز پزشک متخصص، ممکن است استفاده از نوار آندوسکوپی تجویز بشود.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه الکتروشوک با قیمت مناسب را از دست ندهید.

جی مد استور، بورس انواع لوازم و ادوات وابسته پزشکی با نازل ترین قیمت

نظرات کاربران

ثبت نظر شما