جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

آشنایی با مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی در فیزیوتراپی

مغناطیس درمانی که به عنوان مگنت تراپی نیز شناخته می‌شود، درمانی است که در آن فیزیوتراپیست از میدان‌های مغناطیسی (آهن ربا) با فرکانس‌های ثابت یا متغیر برای درمان آسیب شناسی‌های مختلف استفاده می‌کند. خطوط مغناطیسی نه تنها بر روی بافت‌های سطحی اثر می‌گذارند، بلکه به نواحی عمیق از جمله استخوان‌ها و اندام‌های داخلی نیز می‌رسند. این تکنیک برای بیمار بدون درد و غیر تهاجمی است، بنابراین در حال حاضر به عنوان یکی از روش‌های درمانی با عوارض جانبی کمتر مطرح می‌شود.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اکوکاردیوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

ورزشکاران حرفه ای از مغناطیس درمانی برای فرآیندهای بهبودی خود استفاده می‌کنند و متخصصان زیادی هستند که آن را برای درمان آسیب‌ها توصیه می‌کنند. همچنین برای درمان پوکی استخوان، آرتروز، کاهش سرعت التیام، سوختگی، آسم، پای دیابتی، مشکلات گردش خون، میگرن، سندرم تونل کارپال، کمردرد، تاندونیت، رگ به رگ شدن، کوفتگی و انقباض عضلانی استفاده می‌شود.

اثرات مثبت مغناطیس درمانی

هدف اصلی مغناطیس درمانی از بین بردن درد است، زیرا عضلات را شل می‌کند، اثر گشادکننده عروق ایجاد می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد، بنابراین اندورفین را آزاد می‌کند و اثر ضد التهابی ایجاد می‌کند.  مگنت تراپی به دلیل آزاد شدن اندورفین و اثر آرامش کلی، در کاهش استرس نیز مفید است.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سونوگرافی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

علاوه بر این، استفاده از آن فرآیندهای شیمیایی بدن مانند سدیم-پتاسیم را تسریع می‌کند و به بافت‌ها کمک می‌کند در مواجهه با یک بیماری مزمن یا التهابی آسیب نبینند. میدان‌های مغناطیسی به تولید کلاژن کمک می‌کند و روند پیری را به تاخیر می‌اندازد. این سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند و بر افزایش جریان خون و افزایش بازگشت وریدی تأثیر می‌گذارد.

مزایای مغناطیس درمانی

عمل آن هم برای بیمار و هم برای فیزیوتراپیست ساده و راحت است.

بدون درد است.

اثرات به دست آمده پس از پایان درمان حفظ می‌شود.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه رگ یاب با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه رگیاب  کلیک کنید.

این روش جایگزین هیچ روش درمانی مرسوم دیگری نمی‌شود، زیرا می‌تواند به طور کامل با ماساژ دستی یا تکنیک‌هایی مانند طب سوزنی یا تحریک الکتریکی تکمیل شود.

مغناطیس درمانی به سرعت تاثیر می گذارد و معمولاً درمان‌های طولانی مدت هستند.

موارد منع مصرف مغناطیس درمانی

به طور کلی همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، این روش ایمن، موثر و بدون عوارض است، اما باید موارد زیر را در نظر بگیریم: 

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه سونیکید با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه جنین یاب کلیک کنید.

مغناطیس درمانی نباید در زنان باردار، در بیماران مبتلا به آسیب شناسی تومور و در افرادی که ضربان ساز دارند استفاده شود، زیرا آهنربا می‌تواند بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از طرفی خانم‌های پریود، افراد دارای مشکلات خونریزی و بیماران مبتلا به بیماری‌های ویروسی نیز باید مراقب باشند و قبل از شروع درمان با متخصص مشورت کنند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد فشار خون را در برخی افراد کاهش می دهد. بنابراین، اگر از افت فشار خون رنج می ‌برید، باید به متخصص و درمانگر خود اطلاع دهید.

مغناطیسی درمانی برای تمرین یا کلینیک فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند مغناطیس درمانی را برای تسکین درد ساده و موثر برای بیمارانی که از بیماری‌ ها، جراحات یا مسائل مرتبط با افزایش سن رنج می‌برند، انجام دهند. خدمات فیزیوتراپی مانند تمرینات قدرتی، تمرینات درمانی و آموزش مطمئناً به بهبود سیستم اسکلتی عضلانی کمک می‌کند. با این حال، بیماران مبتلا به اختلالات عصبی، به ویژه آنهایی که دارای اختلال عملکرد عصبی، نوروپاتی و درد متمرکز هستند، اغلب به داروهای ضد درد متوسل می‌شوند و به دنبال تسکین فوری هستند. اینجاست که مغناطیس درمانی می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش درد کمک کند.

اثربخشی مغناطیس درمانی در فیزیوتراپی

در 20 سال گذشته تحقیقات معتبر کافی برای پیشنهاد مکانیسم‌های عمل و چند نتیجه بالینی کاملاً قابل توجه در استفاده از آهنرباهای چهار قطبی انجام شده است. برخی از اثرات مغناطیس درمانی بهبود گردش خون، کاهش التهاب، اصلاح عدم تعادل، تقویت عملکرد ایمنی، خواب آرام تر، کاهش فشار و کاهش یا قطع درد است. میزان تسکین درد ممکن با آخرین فناوری مغناطیس درمانی چندقطبی مانند آهنرباهای Q  در مقایسه با آنچه که ده سال پیش ممکن بود باورنکردنی است و بنابراین کاربردهای بالینی دارد. 

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه فتال مانیتورینگ با قیمت مناسب را از دست ندهید.

پروتکل‌های درمان دستی مانند تحرک مفصل، ورزش‌های کششی و قدرتی و حتی درمان نقطه ماشه‌ای می‌توانند بسیار مثمر ثمر باشند و به دلیل کاهش التهاب و درد، با استفاده از مغناطیس درمانی به عنوان یک درمان کمکی، بهبودها بسیار سریع‌تر مشاهده می‌ شود.

ادغام مغناطیس درمانی در تمرین فیزیوتراپی

به عنوان یک فیزیوتراپیست، شما اصول بیماری، نوروآناتومی، فیزیولوژی ورزش، آسیب شناسی عصبی، الکتروفیزیولوژی و اساساً وضعیت پزشکی بیماران خود را درک می‌ کنید. مطمئناً شما سال‌ها مطالعه کرده‌اید و این احساس عجیبی است که تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آهن‌ربا را روی موارد درد بسیار پیچیده اعمال کنید و بیمار تسکین درد قابل توجهی را تجربه کند. اما در مرحله اول باید بدانید که آهنرباها را کجا قرار دهید. آهنرباهای Q با همکاری خود متخصصان مغز و اعصاب و فیزیوتراپیست‌ها ساخته شده‌اند. 

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه فتوتراپی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

هنگامی که اعصاب و کانال‌های عصبی را که نیاز به درمان مغناطیسی دارند شناسایی کردید، می‌توانید به راحتی یک دستگاه مغناطیسی را برای احاطه بافت یا عصب انتخاب کنید و درمان را شروع کنید.. در بیشتر موارد، تسکین فوری موقت درد را می‌توان در عرض چند دقیقه پس از اعمال آهن ربا پیدا کرد. اگر پاسخ خوبی دریافت کردید، احتمالاً در مسیر درستی هستید. توصیه می‌شود از آهن رباهای درمانی در طول شب استفاده کنید و سطح درد آنها را در صبح ارزیابی کنید.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اسپیرومتر با قیمت مناسب را از دست ندهید.

مغناطیس درمانی همچنین این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند که بتواند برای مدت طولانی‌تری از درمان استفاده کند، زیرا به آسانی استفاده از آهن‌رباها و اجازه دادن به بدن برای بهبودی سریع‌تر است. آهنرباها را می‌توان به صورت آزمایشی یا اجاره‌ای تا زمانی که وضعیت آنها بهبود یابد در اختیار بیمار قرار داد تا درد خود را مدیریت کنند. بیمارانی که برای کمک به خودکنترلی بیماری خود آهنربای Q می‌خرند، به احتمال زیاد به درمان‌های فیزیوتراپی کمتری نیاز خواهند داشت. 

تخفیف فوق العاده: خرید مانیتور علائم حیاتی با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه مانیتورینگ کلیک کنید.

خلاصه

مغناطیس درمانی می‌تواند یک روش درمانی مهم مکمل فیزیوتراپی یا توانبخشی باشد. درمان مغناطیسی درمانی آسان برای یادگیری و اعمال است، می‌تواند توسط تمام سطوح فیزیوتراپیست از جمله دارندگان مدرک DPT، MSB و PhD اعمال شود.  این روند باید ادامه پیدا کند زیرا این روش غیر تهاجمی، بدون دارو و مهمتر از همه موثر است.

نظرات کاربران

ثبت نظر شما