جدیدترین اخبارومقاله ها

دسته بندی موضوعی

مکمل ویتامین 3D چیست و در چه زمانی مصرف می گردد؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۱

ویتامین نوع D یکی از ویتامین های محلول در چربی است و بدن انسان برای رشد و استحکام استخوان های خود به آن نیاز زیادی دارد، این ویتامین با کنترل تعادل کلسیم و فسفر، افزایش جذب فسفر در بئن و کلسیم از روده و کاهش دفع از کلیه، مانع بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان برای اشخاص می گردد، این ویتامین نقش مهمی در فرایند رشد سلولی و فرایند های مهم متابولیسمی بدن دارد. مکمل ویتامین 3D چیست و در چه زمانی مصرف می گردد؟ موضوع این مقاله می باشد.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اسپیرومتر با قیمت مناسب را از دست ندهید.

مکمل ویتامین D3 چیست و در چه زمانی مصرف می گردد؟

 امروزه در سراسر جهان بسیاری اشخاص مختلف از طیف های آماری بسیار متنوع، مبتلا به کمبود ویتامین نوع  D در بدن خود هستند که اغلب وجود تغذیه و رژیم های غذایی نادرست و عدم دسترسی زیاد به نور خورشید از موارد آن است، شایان ذکر است که حداقل میزان 80 درصد از کودکان ایرانی به نحوی مبتلا به درجات متفاوتی از کمبود سطح این نوع ویتامین در بدن خود هستند.

فواید ویتامین نوع D3

دریافت ویتامین دی و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد کهنسال می شود، همچنین ویتامین دی باعث پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند راشیتیسم در کودکان، استئومالاسی در بزرگسالان و پوکی استخوان در کهنسالی می شود، شایان ذکر است که مصرف ویتامین نوع D در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر بسیار موثر است.

تخفیف فوق العاده: خرید مانیتور علائم حیاتی با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه مانیتورینگ کلیک کنید.

عوارض مصرف کم ویتامین D3

شیوع کمبود این ویتامین در کودکان و زنان ایرانی بین 50 الی 80 درصد است، از عوارض مصرف کم این ویتامین در دورانی کودکی بیماری به نام راشیتیسم است که به علت کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان ها، استخوان های فرد مبتلا به این بیماری دارای میزان املاح مورد نیاز بسیار کمی خواهد بود و استخوان های بدن شخص تاب تحمل وزن وی را نداشته و در نتیجه دچار انحنا خواهد شد، از عوارض دیگر این بمیاری نیز می توان به سایز نامتعادل جمجمه، وجود زائده های سکه ای شکل بر روی ستون فقرات و برجستگی سینه می باشدف شایان ذکر است یکی دیگر از علائم این بیماری نیز پهن شدن نامعمول مچ دست و پا است که توسط رادیوگرافی قابل تشخیص خواهد بود. 

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه نوار قلب با قیمت مناسب را از دست ندهید و برای مشاهده انواع دستگاه الکتروکاردیوگراف کلیک کنید.

در دوران بزرگسالی نیز کمبود این ویتامین در بدن باعث بوجود آمدن بیماری های استئومالاسی می شود، این بیماری بدین شکل است که با کاهش تراکم استخوانی، درد های شدیدی در قسمت پا و کمر احساس می شود و همچنین استخوان های بلند بدن شخص بیمار به راحتی نیز بر اثر یک ضربه ساده نیز امکان شکسته شدن را دارد، شایان ذکر است که اگر این شخص بیمار با نظارت پزشک متخصص مصرف این نوع از ویتامین را شروع کند، این عارضه بهبود پیدا می کند.

در دوران کهنسالی شخص این بیماری سبب پدید آمدن پوکی استخوان به ویژه در زنان می شود و عامل اصلی تاثیر گذار در این بیماری نیز تغییرات هورمونی در بدن است، انا این نکته حائز اهمیت است که در دوران ابتلا به این بیماری، مصرف این ویتامین تثیر چندانی بر روند درمان آن ندارد و شخص باید در ابتدایسنین نوجوانی خود اقدام به مصرف کلسیم، فسفر و این ویتامین برای حفظ سلامتی خود کند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه ساکشن جراحی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

کمبود این نوع ویتامین در کودکان نیز بسیار شایع و دارای علامت های بسیار است، به عنوان مثال برای کودکان می تواند سبب دیر دندان درآوردن کودک، دیر نشتن و دیر راه رفتن است، همچنین یکی دیگر از عارضه های آن می تواند سبب بدفرم لگن در کودکان باشد.

کمبود این نوع از ویتامین باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و یا پروستات شود، کمبود این ویتامین نیز سبب تضعیف بیش از حد سیستم ایمنی بدن می گردد و موجبات ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، سرطان و عفونت های مختلف گردد.

علل مختلف کمبود ویتامین نوع D در بدن اشخاص

عواملی مثل مصرف دارو های ضد تشنج، رشد سریع و بیش از اندازه کودک، اختلالات جذب این نوع ویتامین، دوری از نور آفتاب و عدم مصرف غذا های دارای این ویتامین می تواند سبب کمبود این ویتامین در بدن انسان باشد افراد زیادی در طول زندگی خود می توانند دچار ابتلا به کمبود این ویتامین قرار بگیرند، اشخاص به شرح ذیل بسیار زیاد استعداد ابتلا به کمبود ویتامین فوق را دارا هستند:

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه الکتروشوک با قیمت مناسب را از دست ندهید.

. نوزادان شیرخوار در صورت کمبود ویتامین بدن مادر از شیر با ویتامین کمتری تغذیه خواهند کرد و در معرض ابتلا به کمبود ویتامین نوع D هستند.

. اشخاص مسن که به ندرت از خانه خود خراج می شوند

. افرادی که محدودیت در جذب و استفاده از نور خورشید دارند مانند اشخاص زمینگیر

. افراد دارای بیماری چاقی

. افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده 

. اشخاصی که رنگ پوست تیره دارند به دلیل وجود میزان زیادی ملانین در پوست خود، سبب کاهش جذب ویتامین نوع D دارند.

عوارض مصرف زیاد ویتامین D3

استفاده بیش از حد از این ویتامین مخصوصاً اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت می‌گردد. البته مسمومیت با ویتامین D به ندرت رخ داده و اغلب در کسانی مشاهده می‌شود که مقادیر بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت می‌کنند.

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه کرایو با قیمت مناسب را از دست ندهید.

استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی بطور مستمر باعث مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش می‌شود که در کلیه‌ها باعث سنگ کلیه، در ریه‌ها و قلب منجر به عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی می‌انجامد. همچنین عوارض مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تأخیر در رشد در طفل‌های شیرخوار، مشکلات گوارشی و شکنندگی استخوان نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می‌باشد.

منابع غنی و سرشار از ویتامین D

خوردن مواد غذایی‌ای که منابع ویتامین D هستند، چه مواد غذایی‌ای که به طور طبیعی دارای این ویتامین هستند و چه مواد غذایی غنی شده با این ویتامین.این مواد غذایی شامل زرده‌ی تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا برخی از انواع پنیر و همچنین لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی‌های گیاهی غنی شده (مانند شیر بادام) است.  برخی دیگر از غذا های حاوی این ویتامین به شرح ذیل است:

تخفیف فوق العاده: خرید دستگاه اتوکلاو پزشکی با قیمت مناسب را از دست ندهید.

. چربی ماهی‌ مانند قزل آلا 

. شایان ذکر است که تقریباً تمام ویتامین دی مورد نیاز یک فرد، در مکانی که هوای آفتابی دارد از این طریق ساخته می‌شود.

 . غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ های مختلف

. روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند.

جی مد، بورس انواع لوازم و ادوات وابسته پزشکی با نازل ترین قیمت

نظرات کاربران

ثبت نظر شما